tisdag, februari 19, 2008

Sorg x 5

Malin meddelar att Bokfemman-traditionen lider mot sitt slut! Synd! Men ännu är det några veckor kvar och denna veccka är temat sorg.

"Jag är kvar hos er" av Peter Pohl Vacker och sorglig skildring om 15-åriga Anna som håller på att dö av hjärtumör.
"Jag saknar dig jag saknar dig" av Peter Pohl Pohl är nog en mästare på att skriva då det gäller sorg; här handlar det om en flicka som måste orka leva vidare efter att hennes tvillingsyster dött.
"I taket lyser stjärnorna" av Johanna Thydell Liksom de två översta är detta en ungdomsbok, men låt er inte luras av det utan läs! Fick Augustpriset 2003 för bästa svenska barn- och ungdomsbok och handlar om 13-åriga Jenna vars mamma är döende i cancer.
"Ro utan åror" av Ulla-Carin Lindquist Den sanna historien om nyhetsankaret som kring sin femtioårsdag fick diagnosen ALS, en obotlig neurologisk sjukdom där musklerna snabbt bryts ned tills man till sist dör för att kroppen inte orkar andas. Hemsk och så vacker! Får lust att läsa om den på direkten!
"Tisdagarna med Morrie" av Mitch Albom De övriga fyra böckerna dök direkt upp i huvudet, den här fick jag fundera lite på och jag är inte säker på om jag är nöjd med mitt val. Boken handlar i alla fall om ALS-sjukdomen, Mitch besöker sin gamla mentor(?) och talar om livet och döden.

Inga kommentarer: