lördag, februari 28, 2009

Syndiga apelsiner

"Oranges are not the only fruit" av Jeanette Winterson XXX+
Jeanette bor hos sina "überreligiösa" adoptivföräldrar, hon skrämmer barnen i skolan med sina berättelser om helvetet och hon får ibland predika i kyrkan. Och så en dag möter Jeanette Melanie, och förstår inte hur något så fint och kärleksfullt kan anses vara synd enligt kyrkan.
Jag gillar berättelsen i sig, men jag läste boken på finska och jag tror att det kan ha bidragit till att speciellt de "bibliska" styckena kändes tråkiga, och att jag därför skyndade förbi dem utan att ordentligt koncentrera mig på vad de kunde ha betytt. En bra bok alltså, som säkert blir bättre av mer koncentrerad läsning (nåja, vilken bok blir inte det?).

1 kommentar:

Catrin sa...

Jag fullkomligen älskade denna bok - det är sådan där bok som verklihgen stannat kvar i mig. Läste den på svenska.