tisdag, juni 17, 2008

Efterlängtad och välskriven nyhet

"Människohamn" av John Ajvide Lindqvist XXXX
Anders och Cecilias lilla dotter försvinner spårlöst under en utflykt på isen och några år efter händelsen återvänder Anders, nu nersupen och skild, till platsen Domarö. Snabbt upptäcker han att det är mycket som inte står rätt till på den lilla skärgårdsön.
Människohamn är en efterlängtad roman av Ajvide Lindqvist och mitt första intryck är att den är intensiv. Skräck är inte min genre alls, och jag föredrar definitivt de mer "vanliga" romanpartierna i boken, men jag blir totalt uppsugen av berättelsen och känner nästan lukten av hav medan jag läser. Det känns som om jag skulle förstå det författaren skriver, och det är ett bra betyg med tanke på hur komplicerad och övernaturlig boken är. Jag önskar att jag kände till The Smiths för att kunna njuta av boken på ett ytterligare plan, kanske hade jag varit ännu mer andlös då.
Boken får "endast" fyra stjärnor eftersom jag som sagt inte är så megaförtjust i skräck och övernaturligheter, men det får ni skräckälskare helt enkelt bortse. Jag vill ändå kraftigt understryka att detta är en mycket välskriven roman som inte lämnar mig kall (annat än av kylig havsluft då)!

Inga kommentarer: