måndag, maj 26, 2008

Skildringar av 70- och 90-tal

"Motljus" av Annika Thor XXXX
Jag har inte läst någon av Annika Thors prisbelönta ungdomsromaner men efter att ha läst denna bok, hennes första vuxenbok, ångrar jag mig lite. Hon skriver nämligen väldigt bra, Annika! Kvinnan ur vars synvinkel historien skildras får i tidningen syn på Ronnys dödsannons. Ronny som hon inte träffat på trettio år, men som ändå lyckas riva upp gamla känslor inombords. Två berättelser löper parallellt, dels hur kvinnan gör i dagsläget, dels vad som hände på 70-talet då de allihop bodde i det gamla kollketivet Huset. Som en tredje berättelse löper en "filmsnutt". Fint!

"Hey princess" av Mats Jonsson XXXX-
Hey princess är en skildring av 1990-talet i tecknad form. Som det brukar då det gäller graphic novels, i alla fall dem jag läst, bär berättelsen spår av en självbiografi och jag gillar den även om jag fortfarande är för sent född för att kunna uppskatta berättelsen till fullo - på nittiotalet gick jag främst i lågstadiet (i Finland finns det inget mellanstadium utan lågstadiet innefattar klasserna 1-6).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men åh. Har du inte läst Thors serie som börjar med "en ö i havet" har du verkligen missat något!! Läs dem, tror de håller även för ett vuxet öra.

Bokbabbel sa...

säger du det? nåmen, då får (även) de bli ett kommande läsprojekt