torsdag, maj 15, 2008

Lappar på kylskåpet

"Life on the refrigerator door" av Alice Kuipers XXXX+
Claire och hennes mamma kommunicerar med lappar på kylskåpsdörren eftersom mamman är ensamförsörjare och jobbar mycket. Men då mamman diagnostiseras med bröstcancer blir lapparna allvarligare än "Köp mjölk" och "Var är min veckopeng?".
Jag gillade det annorlunda sättet att få hela bokens intrig att framträda genom lapparna. Ibland blev det visserligen lite överdrivet för att läsaren skulle hänga med, men riktigt bra fungerade det nog. Snabbläst bok som på samma gång är trevlig och sorglig.

4 kommentarer:

Tekoppen sa...

Det låter onekligen som en strålande idé! Påminner mig om Strindbergs "Ett halvt ark papper".

Bokbabbel sa...

Det var ju en fin litterär referens att smälla till med ;)

Amoroso sa...

Har precis också plöjt igenom den och tycker också att berättarperspekivet var ett trevligt alternativ, kräver inte särskilt mycket av läsaren. Den visade sig vara riktigt gripande!!

Anonym sa...

Åh, den tror jag att jag har sett på biblioteket. Jag kanske ska ta och låna den nästa gång jag är där. :)