torsdag, maj 08, 2008

Åh Siri

Det var meningen att jag skulle studera, men jag kunde inte lämna Siri när jag hade läst nästan allt hon ville säga. För det är bra saker hon säger nämligen! Egentligen vet jag inte riktigt varför jag fastnar för berättelsen, men jag gör det, ingen tvekan om saken. Charmige Leo från Vad jag älskade dyker upp, men i övrigt tycker jag nästan att boken påminnner om böcker jag läst av andra författare, inte necessarily Siris andra böcker. Kanske är det auran av mystik som omger boken, kanske är det något annat. Erik Davidsen, en psykiater, hittar bland sin döde fars papper ett gammalt brev från en okänd kvinna, och han försöker ta reda på vem hon var för att lära känna sin pappa bättre. In i historien blandas också pappans dagböcker (som är en nästan exakt kopia av Siris egen pappas dagboksanteckningar), Eriks syster och hennes dotters liv, Eriks nya granne Miranda med dottern Eggy och den mystiske fotografen som lämnar fotografier på Eriks trappa.
Jag gilllar förresten att Norge och det norska får en så stor del i boken, jag blir glad och lite stolt över att det skandinaviska lyfts fram för exempelvis amerikanska läsare.
"The Sorrows of an American" XXXX+ var en fin läsupplevelse, och det var ju bra eftersom trogna fans har väntat länge på att Hustvedt ska skriva något nytt. Förhoppningsvis tar det inte lika länge tills nästa bok kommer...!

1 kommentar:

Tekoppen sa...

Hm. Kanske jag borde läsa "Vad jag älskade". Har den i bokhyllan och allting... men kommer aldrig till skott!

Ser fram emot att läsa vad du tycker om "Bittert arv"!