onsdag, maj 07, 2008

Åh Bodil

"Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig" av Bodil Malmsten XXXX+
"Boken är en loggbok, en journal, en dagslägesberättelse, en bildningsroman med början och slut" står det på bakpärmen och jag förälskar mig i denna lilla bok med roliga, eftertänksamma, fina funderingar. Boken ser ut som en dagbok med bokmärke och Moleskine-liknande fickor klistrade vid pärmarna. Sidorna är underbart tjocka och fulla av olika bilder och utdrag ur andras texter.

Det är värmebölja i Finistère. Till och med havet ser torrt ut.

Titeln är också fin, även om jag blir lite besviken då jag inser att den inte är hennes egen utan tagen från en dikt.
Malmsten har även gett ut liknande blogg-aktiga böcker, och får man inte nog kan man dessutom följa hemsidan. Hon har fångat mig!

Jag blir alltid glad då jag i en bok (och ibland även i filmer) läser om (/ser) något ställe jag har besökt. Inte så vanliga ställen som Stockholm, men mitt hjärta tar ett extra skutt då Malmsten nämner den lilla staden Brest på den bretagnska kusten, där har jag ju varit! Och i Oceanopolis, världens största saltvattenakvarium som hon skriver om (och dessutom nämndes i en hörförståelseuppgift i franskaprovet inför studentexamen men det hör ju inte hit). Däremot får jag lite ångest av att Malmsten skriver om Brest eftersom hon var på väg till en av världens bästa bokhandlar som ligger just där. Ånej, den missade jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte läst något av Bodil Malmsten faktiskt. Kanske borde prova den här boken! Såg att den stod på "boktips-hyllan" på biblioteket idag!

Bokbabbel sa...

gör det, den är snabbläst och charmig!

Anonym sa...

Hello!!

Ni har väl inte missat att del 2 har kommit ut? "Kom och hälsa på mig om tusen år".

Den är lika bra och lika fin den som "Hör bara..."

Bokbabbel sa...

anonym: Nej, jag har skrivit upp också den boken på vill läsa-listan, men tack iaf! :)