onsdag, december 12, 2007

Studier

"On Writing. A Memoir of the Craft" av Stephen King XXXX+
Just nu ligger jag hemma och är sjuk utan att kunna läsa på en tent jag borde skriva inom några dagar. Då kändes det skönt att i alla fall kunna "studera" denna bok som hörde till kurslitteraturen till en annan kurs jag går. Ibland tycker jag verkligen om det jag studerar; jag får läsa Stephen King, Anna Jansson eller J.K.Rowling och kalla det studier =).
Det här var faktiskt det första jag läste av Stephen King, kanske inte riktigt en typisk bok för honom ;). Bra var den i alla fall, och rätt så inspirerande också. Lite konkreta tips om skrivande ger han (skriv regelbundet några timmar per dag), men inte alltför många vilket bara kändes skönt. King berättar också mycket om sitt liv och sitt skrivande. Jag anser nog att även någon som inte är intresserad av att skriva kunde läsa denna bok, men visst får man som läsare en hel del uppmaningar, tänk dig det ena och skriv det andra. Trevlig läsning var det i alla fall! Jag tror att jag skulle ha fått mer ut av boken ifall jag hade läst någon av Kings böcker, han talar nämligen rätt mycket om dem, använder dem som exempel o.s.v.

Inga kommentarer: