fredag, december 28, 2007

Glad på ett sätt bara en bokmal kan vara

Under hösten har vissa böcker dykt upp och diskuterats i fler än en bokblogg. Jag tänker då framför allt på Amberville, Mig äger ingen och Nattens bibliotek. Och så Bitterfittan av Maria Sveland förstås. I dag var jag då inne i storstan och härliga bokhandeln och hittade till min stora förtjusning denna omtalade bok i pocketform, precis som jag hade önskat! Att jag sedan hittade en massa andra böcker som jag fingrat på i inbunden form under hösten men som nu (äntligen!) utkommit i praktisk och billig pocketform var ju bara en extra bonus! :D Så nu gäller det att gallra ut den bästa semesterläsningen bland

a) de böcker jag redan tagit med mig (hem till familjen) som planerad semesterläsning
b) julklappsböckerna
c) gratisexemplaren som jag visserligen lämnade hemma men som snälla sambon ännu hinner ta med sig
d) dagens inköp som kan gå under benämningen sena julklappar till mig själv :P

Julklappsböckerna är alla inbundna, så de gallras snabbt och effektivt bort, men sedan då? Hur många böcker är det legitimt att ta med sig för en semester som inkluderar tre nätter i en stad och åtta nätter på en strandort? En passlig mixtur av deckare och romaner är vad jag är ute efter. Samt lite plats i kappsäcken för hårda souvenirer från världens största bokhandel, Barnes&Noble...

Inga kommentarer: