lördag, december 22, 2007

Julefrid

Jag myser hem-hemma, träffar kompisar och njuter av lästid utan dåligt samvete. Julefrid med andra ord!

"Moon Palace" av Paul Auster XXXX-
Min kompis hade beskrivit boken ungefär så här: "Det handlar om en man som använder böcker som möbler". Nåja, det händer visserligen i boken, men under cirka 20 sidor, det hände en hel del annat också... Man får följa huvudpersonen M.S. Fogg som dels berättar om sig själv, dels om andra människor han träffar. Mycket berättande blir det alltså. Tur att Auster är bra på det =).

"Jag går bara ut en stund" av Isobel Hadley-Kamptz XXX½
En bok om att önska och förlora barn. Hemska ämnen, men ändå en "trevlig" bok. Huvudpersonen heter Isobel Hadley-Kamptz vilket naturligtvis sätter igång funderingar om gränsen mellan fakta och fiktion. Trots att Isobel och hennes man Erik tampas med problem i äktenskapet kan jag inte låta bli att tycka att de verkar ha det bra. De reser till Italien och de bakar bröd och spenderar alla veckoslut med varandra då de strosar runt och gör mysiga saker. Vissa saker tycker jag dock att förblir lite oklara, varför har Isobel sådana komplex med sig själv etc.? Menmen, visst var den läsvärd, och trots det tunga ämnet gick den snabbt och lätt att läsa, perfekt för att sätta igång jul-läsandet egentligen.

Vad julläser nì? Och var? Oberoende av det önskar jag er fridfulla juldagar och många hårda paket!

Inga kommentarer: