torsdag, november 13, 2008

Sommar i november

"Sommarboken" av Tove Jansson XXXX-
Detta är en slags "novellsamling" om livet på Ön långt ute i Östra Nylands skärgård. Pappan arbetar mest, men Sophia och hennes farmor filosoferar och bygger kojor och tar hand om gäster och nyinflyttade. Havets närhet känns påtaglig, men samtidigt verkar ön inte alls karg, utan där finns mossa och kärr och många träd att gömma sig bland. Medan jag läser ser jag framför mig min egen farmor, som likt Sophias farmor bodde på vår sommarstuga med oss om somrarna.
Som alltid med Tove Jansson är det finurligt och fint, alltid så bra beskrivet utan att bli för krångligt eller komplicerat. Och precis som Muminböckerna tål den omläsning!

3 kommentarer:

Hej secrets sa...

Fin blogg du har :)
Måste bara kommentera om Sommarboken. Den är ju bara så härlig, jag kn läsa den hur många gånger som helst (:

Bokbabbel sa...

Tack! :)
Och ja, visst är den härlig!

Tekoppen sa...

Visste du att Sommarboken finns på Peter Boxhalls engelska lista över 1001 böcker man ska läst innan man dör?