fredag, november 28, 2008

Kjempebra!

"1222 över havet" av Anne Holt XXXX+
Ett tåg spårar ut i en snöstorm och passagerarna evakueras till ett närliggande hotell. Den rullstolsbundna ex-polisen Hanne Wilhelmsen är en av dem. På boken pärm står det aningen löjligt De trodde de var trygga innanför hotellets väggar, men detta är alltså en riktigt klassisk deckare med closed quarters och en mördare i gänget. Anne Holt är bra som vanligt och det är om än inte gastkramande spännande så åtminstone bra från början till slut! Jag gillar att "rullstolsperspektivet" beskrivs bra och att Hannes skador på diverse sätt hjälper till att lösa fallet utan att den för den skull blir fånigt. Holt är en av de tre norska deckarförfattare som jag alltid läser och älskar, och trevligt nog är de alla så kallade "safe reads"; man vet vad man får, de är alltid bra helt enkelt. De andra författarna är Karin Fossum och så:

"Snömannen" av Jo Nesbö XXXX½
Huu, bokens baksidestext om pojken som en kväll tittar på en snögubbe på gården och nästa dag - då hans mamma försvunnit - upptäcker mammans halsduk om halsen på snögubben är en av de kusligaste och mest lockande baksidestexter jag har läst!
Boken är tjock och i något skede undrar jag redan om Nesbö har svikit mig denna gång och inte är lika bra som vanligt. Det är lite av och an-tragglande i vissa skeden, men så plockar Nesbö upp farten igen och sedan blir det faktiskt gastkramande spännande!! Även om Harry är i lite bättre skick än han varit i många andra böcker blir denna bok dock väldigt rå; skurken tar till minst sagt äckliga metoder...
Synd att jag inte läst alla böcker i serien ännu, Nesbös böcker mår nämligen bäst av att läsas i kronologisk ordning eftersom sakerna i karaktärernas personliga liv hänger kvar och det avslöjas en hel del från tidigare fall. Det är liksom bättre att lära känna Harry Hole one step at a time!

Nu känns det fånigt att jag skriver så lyriskt om dessa böcker som jag råkade få som recensionsexemplar - tack för det Pirat! - men sanningen är att jag redan stod i kö för dem på biblioteket, som sagt är detta två av mina säkra favoritförfattare så jag är inte direkt förvånad över att böckerna visade sig vara bra! =)

Inga kommentarer: