torsdag, juli 29, 2010

Sommarens mest omtwittrade bok

One Day av David Nicholls XXXX+
Sommarens mest omtwittrade bok blev kanske något otippat inte någon svensk nyutkommen deckare utan brittiska David Nicholls tredje roman One Day från 2009 (finns nu i pocket). Person A twittrar om att boken är bra, B har den i läshögen, A och C att B genast ska plocka upp den ur läshögen etc. Och i allt detta twittrande och bloggande så är alla enade, boken är bra.

Nu skulle det här blogginlägget ju bli betydligt mer spännande om jag kunde tycka annorlunda än alla de där andra. Men det gör jag inte, och det är jag ju såklart glad för. Visst är Emma lite väl prudentlig samtidigt som Dexter är slarvern som tar droger och har sex, men det gör dem till mänskliga och jag blir glad, irriterad och ledsen om vartannat allteftersom deras liv framskrider, år för år, med nedslag den 15 juli varje år, den dag de första gången träffades, på sin graduation day 1988. En eloge för Nicholls att han lyckas fullfölja det här greppet ända till slut utan att det känns krystat eller som om läsaren får för lite information. Snyggt hela vägen, alla de tjugo åren man får följa Emma och Dexter. En liten trevlig bonus är att Emma är bookish, hon ansvarar för att välja ut semesterläsning och har - precis som jag själv - en faiblesse för häften och pennor:

She [...] writes little observations and ideas for stories with her best fountain pen on the linen-white pages of expensive notebooks. Sometimes, when it's going badly, she wonders if what she believes to be a love of the written word is really just a fetish for stationery.

7 kommentarer:

enligt O sa...

Jag måste ha varit mentalt frånvarande i sommar. Hörde talas om boken först igår, men bra låter den helt klart.

Evalinn sa...

Ja, nu blir jag också nyfiken. Och med fetish för stationary kan det ju bara bli ännu bättre!

Bokbabbel sa...

enligtO: Say whaaat? :D Den är etta på Pocket Shops topplista i Finland också :) Nåmen nu vet du!

evalinn: Ja, jag önskar det skulle ha skrivits mer om fetischen ;)

Cinnamon sa...

Jag älskade boken. En av de bästa för att inte säga den bästa jag läst i sommar.

http://cinnamonbooks.wordpress.com/2010/07/23/one-day/

Är så sugen att läsa nått mer av honom. Har du gjort det?

Bokbabbel sa...

Många har som sagt varit väldigt entusiastiska, läste om den första gången på Bokhora då Helena hade recenserat den, beställde den och plötsligt verkade det som om alla läste den :)

Nej, jag har inte läst nåt mer av honom. skulle vara roligt att läsa ja, men å andra sidan är det ju för den här boken han har nått berömmelse...

Marie sa...

Jodå, den fick följa med hem från London. Såg en tjej i London som läste den och frågade vad hon tyckte, hon var lyrisk.

Bokbabbel sa...

Marie: Kul att du frågade, kul att du köpte och kul att tjejen var lyrisk. Hoppas du också gillar!