onsdag, juli 07, 2010

Barclay och jag, vi möts igen

Too Close to Home av Linwood Barclay XXXX
17-åriga Derek Cutter gömmer sig i sina grannars källare då de ska åka på semester, han tänker utnyttja det tomma huset tillsammans med sin flickvän. Grannarna återvänder dock oväntat, och Derek hör dem bli ihjälskjutna. Senare vaknar dock misstanken om att mördaren kanske gick in i fel hus, att han egentligen var på väg hem till familjen Cutter...
Det är bladvändarteknik och många hemligheter som nystas upp, det är amerikansk småstad med en självgod borgmästare och familjefadern Jim Cutters gräsklippar(!)firma. Jag läser ivrigt och jag gillar, även om jag åter rynkar på näsan åt Barclays faiblesse att klämma in onödigt blodstrittande scener. Jag slår nöjt igen boken, och jag sörjer att jag endast har en oläst bok kvar av Barclay i hyllan.

8 kommentarer:

Helena sa...

Haha, och jag reagerade inte ens på blodet! Måste vara luttrad...

Too Close To Home var riktigt bra, tycker jag. Har kastat den på min man som just nu läser och (tror jag) gillar. Listade dock ut hur det hade gått till ca 2/3 in. Det började nästan bli lite irriterande: varje spänningsroman jag läser kan jag klura ut. Det är samma sak med Jodi Picoult-boken jag håller på med just nu: har minst 300 sidor kvar men tror mig ha genomskådat det hela. Arbetsskada? :)

Bokbabbel sa...

Du är för smart helt enkelt :P Jobbigt men sant!
Jag gillade den här bättre än Fear the Worst, nu ska vi se ve av oss som hinner hugga tänderna i Never Look Away först, eller har du börjat redan? :) Tror att även min fästman skulle kunna digga Barclay även om han nuförtiden sällan läser deckar-liknande böcker.

En del (och då kanske främst amerikanska) böcker är ibland tyvärr lite väl genomskådbara. Fast ändå läser vi dem. Konstigt va? :)

Bokbabbel sa...

Och ps, angående din kommentar på Elizabeth Hand-recensionen längre ner, har du läst "Mortal Love", vad tyckte du isf? "Waking the Moon" tycks tyvärr vara nästan omöjlig att få tag på i mina vanliga fysiska och nätbokhandlar

...med näsan i en bok... sa...

Läste nyligt "Utan ett ord" ("No time for goodbye") av Linwood Barclay, min första av honom. Helt ok bok tyckte jag, men vet inte om jag blev så sugen på att läsa fler av honom, men kanske ändrade mig nu när jag käst din recension av "Too close to home"...

Bokbabbel sa...

Det var också min första, den här var kanske den bästa hittills men de är nog rätt likadana så jag vill inte ge dig för höga förväntningar!

Helena sa...

Mmm, eller så är det författarna som skriver för förutsägbara böcker... :)

Har faktiskt inte läst Mortal Love än men haft den stående i bokhyllan ett tag. Den verkar vara väldigt annorlunda från Waking the Moon, nästan lite victoriana. Hon har en otroligt stor spännvidd, Elizabeth Hand - häftigt tycker jag!

Bokbabbel sa...

hon tycks ha det ja, och allra mest imponerande är ju att hon verkar klara av den!

Lilla O sa...

Måste se till att läsa Barclay!