lördag, juli 10, 2010

Halvdan deckare

Den röda damcykeln av Mats Ahlstedt XX
Oskar Lagerström bygger upp sina dagar kring supar varannan timme och bor ensam i ett ensligt hus. En dag ligger det en röd damcykel på hans gård. Kan det vara...? Inne i Göteborg utreder länskriminalen ett mycket blodigt yxmord, samtidigt som kommissarie Sören Högström och hans kollega Fatima Wallinder försöker utreda vad de egentligen känner för varandra.
Mina åsikter är delade om den här boken. Ibland flyter det på riktigt bra, och jävig som jag är ger jag lite pluspoäng i marginalen för att den utspelar sig i underbara Göteborg så att jag kan känna igen lite gatunamn och byggnader. Samtidigt förhåller jag mig skeptisk till en del av dialogen som känns styltig, och till det faktum att poliserna får en massa aningar hit och dit. Och varför ränner alla hemma hos polisen Fatima Wallinder stup i kvarten??
(Gammalt) rec.ex från Kabusa.

2 kommentarer:

Smörblomma sa...

Ja, det är lite knivigt det där med deckare...

Bra skrivna är deckarböcker det bästa som finns, men det är en konst att få till det bra.

Bokbabbel sa...

Så sant!