tisdag, juli 06, 2010

(Mer än) tre böcker att läsa i hängmattan

Nu har många åkt på semester och vädret är varmt och soligt. Ut i hängmattan uppmanar Lyran och passar på att ge lästips i form av en tematrio om hängmatteläsning.

1. Sommarboken av Tove Jansson. Titeln säger allt, och den charmiga lilla pärlan (jag får skriva det för det är den!) handlar om Sofia och hennes pappa och farmor som tillbringar hela sommaren ute på en avlägsen ö. Skriven lite som en novellsamling, med korta berättelser. Så kan du passa på att ta en tupplur mellan varven ;).
2. Deckare hör sommaren till, och jag rekommenderar böckerna av Veronica von Schenck som handlar om profileraren Althea Molin. Läs mina recensioner av Änglalik och Kretsen här och här.
3. Böckerna om Sookie Stackhouse av Charlaine Harris. Amerikanska Södern, telepaten Sookie, vampyrer och shapeshifters. Och det bästa av allt är att böckerna är så många (10 st plus novellsamlingen) att du genast kan hugga in på nästa!

3 kommentarer:

Lilla O sa...

Tycker också att von Schenk är mycket bra! Sommarboken har jag bara läst utdrag ur. Dags att läsa hela kanske?!

Anonym sa...

Fast jag vet inte om det bara är en fördel att det finns så många Sookie Stackhouse-böcker. Jag har så dåligt tålamod att jag vill läsa alla delar genast i en serie och det kostar ju en del att köpa på sig tio delar..
Just när det gäller Sookie-böckerna så har jag lyckats hålla mig ifrån att köpa alla på en gång, men det kräver oändligt med viljestyrka. ;)

Bokbabbel sa...

det har du rätt i, men de åtta första finns ju i en box som iaf iblad är relativt förmånlig. Jag hade turen att få låna den över jullovet, men nu har jag köpt Dead and Gone i pocket och väntar på att Dead in the Family ska komma i pocket! Och böckerna ska ju helst läsas i rätt ordning, annars är det ingen idé. så då får man nog vara väääldigt tålmodig på biblioteket också!