torsdag, juli 15, 2010

Keplers tvåa en tät bladvändare

Paganinikontraktet av Lars Kepler XX
En kvinna hittas drunknad ombord på en båt, utan spår av vatten på sin kropp. En högt uppsatt man inom svensk vapenexport hittas hängd i sin paradvåning, och i skärgården jagas ordföranden för Svenska freds- och skiljedomsföreningen, Penelope Fernandez, av en hänsynslös problemlösare.

Det här är upptakten till paret Ahndorils pseudonym Lars Keplers andra bok, och det fortsätter nästan lika fartfyllt genom alla de 566 sidorna. Finskbördige kriminalkommissarie Joona Linna med sina nästan övermänskliga aningar men även sin högst mänskliga migrän är med såklart, och går som en ångvält fram över fallet trots andra polisers protester.

Ordet Paganinikontrakt syftar på att musikern Niccolo Paganini hävdas ha gjort ett kontrakt med djävulen för att kunna spela vackert, och musiken genomsyrar även denna täta deckare i allra högsta grad. Det är alltså en tätare berättelse än debuten Hypnotisören, även om spåren är många och insatserna högre. Ibland inbillar jag mig att jag känner av att människorna bakom pseudonymen faktiskt är två, vissa kapitel börjar med onödiga upprepningar av vad som redan skildrats och jag förvånar mig över att det lämnats kvar i en bok med ett annars högt tempo. Kepler bjuder på säker spänning och underhållning även om jag (och pappa som hann klämma boken innan recensionsdags) faktiskt tycker att etta var lite lite bättre. Inte lika osannolik som den (som tur), men kanske för att den handlade mer om vanliga människor och inte störra samhälleliga strukturer. Vilket jag inser att många andra kan se som ett plus :).
Rec.ex. från Bonniers.

4 kommentarer:

Cinnamon sa...

Vill läsa nu!

Bokbabbel sa...

bara att ställa sig i kö på biblioteket. fast pocketen lär väl komma snabbare, antar att det är ganska många som vill låna...!

Cinnamon sa...

Jag ställde mig i kö nu. Fick nr 49. Undrar hur lång tid det kommer att ta? Februari?

Bokbabbel sa...

oj hjälp! och det är inte frågan om 7-dagarslån? men jag minns att någon bokhora ställde sig i kö gällande någon bok och det gick förvånansvärt snabbt eftersom man måste vara relativt snabb med att hämta ut boken då det blir ens tur. Hoppas det går snabbt, och att du sedan tycker att den är värd väntan! :)