lördag, juli 24, 2010

En änklings funderingar

How to Talk to a Widower av Jonathan Tropper XXXX-
Det var The Book Pond som tipsade om den här boken, höjde den till skyarna rentav. Och jag kan förstå varför hon tyckte om boken, för formuleringarna är träffsäkra redan från första sidan:

It's just past midnight, and when the doorbell rang I was sprawled out in my usual position on the couch, half asleep but entirely drunk, torturing myself by tearing memories out of my mind like matches from a book, striking them one at a time and drowsily setting myself on fire.

Doug är bara 29, men redan änkling efter sin äldre hustru Hailey som dött i en flygplansolycka. Helst hänger han hemma med sin whiskyflaska, men hans styvson Russ hamnar i bråk, hans tvillingsyster Claire blir gravid och flyttar in och hans agent vill att han ska publicera sina populära kolumner, How to Talk to a Widower. Doug känner däremot att det är fel att få in pengar på att skriva om sin hustrus död, och att det känns helt absurt att hans lillasyster träffade sin blivande man på Haileys likvaka.
Som sagt är formuleringarna helt på sin plats och boken är bra. Lite väl grabbig blir den dock ibland, och det känns också som om Tropper tar till onödigt dramatiska vändningar i handlingen emellanåt. Ändå, klart läsvärt!

10 kommentarer:

Cinnamon sa...

Låter som en bra bok.

enligt O sa...

Den står på min Vill-läsa-lista och hoppar trots grabbigheten upp några pinnhål!

a-lo sa...

Kul att du gillade! Grabbigt kan jag hålla med om, men jag uppskattar det som omväxling.

Bokbabbel sa...

Enligt O: Bara att hugga tag i!

a-lo: Ja absolut, men det var trots allt en sak som var väldigt närvarande

Emelie sa...

Ohh.. den är en given favorit! Läste den för ett par år sen och gillade den verkligen. Väldigt vacker historia - kan förstå varför du tycker den är "grabbig" men jag tycker att det ingår i hans historia och inte så negativt för boken i stort.

Bokbabbel sa...

Håller med dig Emelie, det är fortfarande en fin historia, men jag reagerade ändå på grabbigheten. Har du läst nåt annat av författaren?

Emelie sa...

Nej, jag har tyvärr inte det - har tänkt att jag ska göra det många gånger men det har alltid kommit andra böcker ivägen ;)
Men nu ska jag nog surfa in på amazon och leta...

Bokbabbel sa...

hehe :) The book pond hade läst och gillat Bush Falls, och igår såg jag en ny i Pocket Shop men minns inte vad den hette. lång titel och snyggt omslag iaf, om det hjälper :)

Emelie sa...

Antar att det är "This is where I leave you"... blev dock inget amazon utan skickade ett mail till biblioteket häs i stan och nu ska dem köpa in lite fler titlar av Tropper... Så nu när jag bidragit med det så måste jag ju också läsa dem när de kommer till biblioteket :)

Bokbabbel sa...

Emelie: Just den! Ah, vad bra med inköpsförslag, brukade skicka sådan åt universitetsbiblioteket, men nu har jag tyvärr flyttat ifrån studiestaden...