onsdag, juli 21, 2010

E-böckerna går om inbundna böcker

I dagens Hufvudstadsbladet läser jag en notis om att e-böckerna nu gått om de inbundna böckerna i Amazons försäljning. Efter att Amazon sänkte priset på Kindlen (för att konkurrera med iPaden) har det sålts 180 e-böcker per 100 inbundna böcker.

Intressant! Tror dock att amerikanerna har kommit mycket längre vad gäller vanan (och tillgången!) att läsa e-böcker. Pocketböckerna var inte heller med i beräkningen och jag vet inte hur det är med er men jag köper väldigt sällan inbundna böcker. De här siffrorna pekar väl främst på att e-boken är billigare att köpa då man vill ha tag på en nyutkommen bok. Eller vad tror ni?

7 kommentarer:

Evalinn sa...

Intressant, jag är nyfiken på e-böckerna men har inget att läsa dem på än...och man undrar ju hur det ska gå att inte få prassla med bokblad, men man vänjer sig väl.

Velma sa...

Jag köper mycket sällan pocketböcker eftersom jag vill att boken ska hålla bättre. Jag har testat e-boksläsare i bibban, men jag ska inte skaffa en egen läsare före boksortimentet på finska är betydligt bättre. Det känns så konstigt att ha bara en maskin som ersätter tiotals normala böcker.

Linnea sa...

Ja, det var intressant att det händer något på e-boksfronten. :) Jag hoppas på att det ska komma en billig och bra platta och många böcker på svenska.. Då går jag nog också över till att läsa på platta. Inbundna böcker köper jag aldrig.

Cinnamon sa...

Köper nästan aldrig inbundna böcker. Det blir mest pocket eller bibliotekslån för mig. Skulle vilja prova på det här med e-böcker. Men tycker att läsarna är för dyra.

Bokbabbel sa...

Har själv testat en läsplatta och var imponerad, men de kommer nog aldrig att helt och hållet ersätta böckerna för mig! Men framför allt borde de få till en förmånlig och vettig läsplatta så att man kan köpa e-böcker från olika ställen!

Emma sa...

Hmm...Jag koper valdigt sallan inbundet, mest blir det pocket och second hand, men jag har heller aldrig kopt en e-bok. Har aldrig varit lockad av konceptet. Bakatsträvare som man ar, jag vill kanna sidorna under fingrarna.

Bokbabbel sa...

emma: Jag håller med, känslan av sidor under fingarna kan man inte få i e-boksform. samtidigt blir jag ändå lite glad över att det händer nåt på bokfronten, bara det inte leder till att riktiga böcker blir dyrare... knepigt det där!