tisdag, juni 15, 2010

The results are in

Here are the results of the nordic vote gällande nämnandet eller icke-nämnandet i bloggen av att det är ett recensionsexemplar man har läst. Av 42 svarande sade 20 att de nämner att boken är ett recensionsexemplar medan 19 låter bli att nämna det helt och hållet. Väldigt jämnt med andra ord! Endast 3 tackar översvallande. Jag insåg snabbt att min lilla enkät var något bristfällig då den dels hade för "kraftiga" svarsalternativ och dels saknade alternativet att den svarande inte får recensionsexemplar. Eventuellt borde jag dessutom haft även "Jag har ingen blogg" som ett alternativ. Intressant var det dock i alla fall, och jag blev själv något förvånad över att det var så jämnt mellan dem som nämner och dem som inte alls nämner.
Tack till alla som svarade på enkäten!

Läs även de längre inläggen och kommentarerna om samma ämne här och här.

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Intressant att så många INTE nämner att det är recex. För mig är det så otroligt självklart. Det är ju intressant att veta vilka som fått, vilka böcker och från vilka förlag. Varför hemlighålla?

Bokbabbel sa...

Även jag tyckte det här var väldigt intressant, och att det blev så jämnt mellan dem som nämner. Många svarade väl att de inte nämner för att de inte vill ge extra creds åt förlaget, att själva recensionen räcker. Och att de är konsekventa, inte nämner om boken är lånad på biblioteket heller, men det tycker jag inte är riktigt samma sak