onsdag, juni 02, 2010

Njaa-ig novellsamling

Blodsband av Freja Rudels XXX+
Rudels är doktorand i litteraturvetenskap, Arvid Mörne-vinnare och en av dem som gått skrivarutbildningen Litterärt Skapande i Åbo. Nu debuterar hon med den lilla novellsamlingen Blodsband och förutsättningarna är stora - och förväntningarna, åtminstone hos mig, höga. Främst handlar det om relationer mellan barn och föräldrar, och det gillar jag, det är ett intressant tema och det kan bli nästan vad som helst av det.

Mamma har fullt upp med att truga och pappa har inte lyckats slita sig från tv:n. Det är OS. Det är faktiskt OS. Men det känns som om det alltid har varit OS. Som om en rygg framför tv:n var så mycket far Patrik någonsin haft.

Men. Det vill liksom aldrig riktigt lyfta. Det finns potential och det finns fina formuleringar, men novellerna får aldrig riktigt luft under vingarna. Novellerna "Pappa polfararen", "Min Marie" och "Bakbänken" kommer längst, men av en novellsamling med nio noveller hade jag faktiskt förväntat mig lite mer luftburna berättelser.
Rec.ex. från Söderström.

Inga kommentarer: