onsdag, juni 16, 2010

Bonding with my bookshelf

I helgen packade fästmannen och jag upp böcker ur bananlådorna och in i den "nya", något förstorade, bokhyllan. Pocket och inbundet står rygg mot rygg, och skönlitteraturen är ordnad i alfabetisk ordning enligt författarens efternamn. Bild på hela skönheten får ni när alltihop är färdigt (och man ser hyllan för alla lådor med köksprylar vi ännu inte kunnat packa upp).

Medan jag packade upp kändes det som om jag såg helt nya böcker. Tror att det blir riktigt bra att övergå från färgkoordinerat till alfabetiskt sorterat igen.
Övriga iakttagelser: Det finns (tack och lov!) ännu rätt mycket luft bland böckerna, och så får det gärna förbli en tid. Därför ska jag dra nytta av iakttagelse #3 - att det finns en hel del böcker i hyllan jag ännu inte läst. Jag tänker inte gå så långt som att deklamera köpstopp, men kanske kunde jag försöka lägga lite band på mitt bokshoppande inom den närmaste tiden. Försöka undvika såväl Pocket Shop som nätbokhandlarna. Good luck with that.

4 kommentarer:

Arina sa...

Det låter som om ni började i rätt ände med uppackningen.

Bokbabbel sa...

jajamen! visserligen var det det enda vi kom åt, men det kändes väldigt passande! :)

Lisa H sa...

Jag har också börjat fundera på att ändra tillbaka min fina regnbågssorterade bokhylla efter författarnas efternamn igen. Hittar ingenting. Skulle inte bli förvånad om jag hittar flera exemplar av samma böcker! :P

MEN. I och med att bokhyllorna står i vardagsrummet/tv-rummet (då man inte råkar ha ett bibliotek till alla älsklingar) så är färgkoordinationen skönare för ögat, det ser inte så rörigt ut, så därför har jag svårt att bestämma mig hur jag ska göra.. :S

Bokbabbel sa...

Då vi började ordna upp böckerna igen tyckte jag också först att det såg rätt plottrigt ut, men jag tror man vänjer sig. Kanske är det bra att ordna av och av med jämna mellanrum, ser nya böcker på det viset ;) Jag tycker om att nu ha böcker ur samma "serie" samlade bredvid varandra igen, då ser man ju hela författarskapet på samma gång