söndag, juni 27, 2010

Vintage Penguin


Nu har de flesta av er säkert kommit hem från midsommarfirandet och jag gissar att en och annan firade det ute på någon sommarstuga. Speciellt på lite äldre stugor kan man hitta de mest skojiga bokskatter, såsom gamla ungdomsböcker, Allersromaner och tummade deckare. Om man sedan någonsin kommer sig för att läsa de här böckerna är en annan sak.

Det här fyndet gjorde jag själv för en vecka sedan då vi städade min morfar gamla jaktstuga. Bland tiotals böcker om fåglar, djur, jakt, fiske och annat naturrelaterat fanns det sedan några deckare av sir Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes och doktor Watson är ju skojiga figurer, så jag räddade denna vintage Penguin från 1951 hem till den egna bokhyllan. Där står den nu och ser distingerad ut.

7 kommentarer:

Cinnamon sa...

Vilken skatt! Älskar gamla böcker- Mamma har Tarzanböckerna av Edgar Rice Burroughs från 1920 nånting hemma i bokhyllan. De var hennes morfars böcker.

Hanneles bok-paradis sa...

kul fynd, passar en regnig sommarkväll.

Bokbabbel sa...

Själv är jag inte superfond of gamla böcker men den här blev jag rätt förtjust i :) Och ja, tror absolut att den passar en regning sommarkväll. eller en regnig höstdag. men regn tror jag det måste vara! ;)

Velma sa...

Gamla bokskatter är verkligen härliga! :)

Bokbabbel sa...

tänkte väl att det skulle komma lite upskattande kommentarer ;)

Hanneles bok-paradis sa...

själv ät jag svag för gamla böcker :)

Bokbabbel sa...

kanske dags för en ny enkät? :)