torsdag, juni 17, 2010

I know where you live

För en dryg månad sedan registrerade jag mig på Google Analytics (rätt sent, jag vet). Och nu förstår jag plötsligt hur andra bloggare kan veta med vilka googlingar någon har hittat in på deras sida. Hur de kan ha så bra koll hur många besökare som läser deras blogg. Men nu vet jag det jag också. Och en hel del därtill. Var läsare bor, vilka internetbrowsers de använder, hur de hittat till min sida, vad de åt till frukost*. Jisses, storebror ser dig verkligen, och då är jag inte ens särskilt bra på att hantera all information ännu.

Risken med sådana här program: Man blir lite besöksstatistikkåt. Fy på mig, men så är det. Naturligtvis skriver jag inte bloggen för besöksstatistikens skull, men visst ger den en extra kick. Fast då jag märker att jag börjar tänka i banor som "Okej, det där var uppskattat, hur skulle jag kunna skriva om något liknande?" känner jag att det börjar gå för långt. Visst vill jag att ni ska trivas inne i mitt bloggrum kära läsare, men ni ska göra det för att det är äkta.

*) Ja okej då, det sista var måhända en överdrift, men you get the drill.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag känner igen det där!
När jag flyttade från blogg.se till WP så var jag i början helt yr av all statistik jag fick tillgång till. Min favroit är såklart att kunna se vad folk har googlat på, men det är också rätt intressant att kolla hur opopulära olika inlägg är, vilka länkar folk klickar vidare på osv.

Fast det är ju lite slumpmässigt också hur mycket trafik man får en viss dag. Folk är så sommarkära här i norden att jag märker att jag får mycket mindre besök så snart det är sol ute. :)

Helena sa...

Det är alltid lika intressant att se vad folk läser, när de gör det och hur de hittade dit. Men risken är helt klart att man blir lite väl intresserad... Googlingarna är dock alltid kul ;)

Bokbabbel sa...

bokstavlarna: Du har rätt, trafiken kan nog vara lite hipp som happ ibland!

Helena: Ja, googlingarna är nog det roligaste, men än så länge har jag inte haft någon riktigt knäpp :)

Fia sa...

Tack för upplysningen, jag är ännu senare än dig!! =)

Bokbabbel sa...

ännu hinner du! :)

Maud/En bok om dagen sa...

Jaha, kan man vara med där! Jag har verkligen ingen koll på statistiken... En gång tänkte jag regga bloggen på någon sida som liknar den där du nämner, men så iddes jag inte. Kanske jag ids nu?
;-)

MariaH sa...

jag blev också yr av statistiken när jag kom till wp *s*
Jag funderar lite på vad man är ute efter när man hittat min blogg genom att googla "dunkar huvudet i väggen"

Bokbabbel sa...

en bok om dagen: Kolla bara, det är rätt spännande! :) Och du har säkert många besökare också!

MariaH: Haha, vilken googling. VARFÖR googlar man ens något sådant??

Lisa sa...

Jag försökte mig på Google Analytics men får inte till det, är inte alls datorsmart, vart klistrar man in den där koden??

Anonym sa...

@MariaH Haha! Jag undrar också lite spontant varför man googlar något sånt, men kanske ännu mer varför man hamnar på din blogg när man gör det. ;)

Maria sa...

Sökstatistik är kul, har fått så himla mycket stört på vildvittra genom åren. "monster som gör kvinnor gravida" är en gammal favorit.

Bokbabbel sa...

LisaH: I blogger lägger man till en html-länk i sidebar, jag lade den längst ner så att den egentligen inte synd. och så tar det ju en stund innan Analytics kommer igång och har siffror att arbeta med!

Maria: Haha, den var fin, människor googlar faktiskt de mest underliga saker :D

Lisa sa...

Tack för svar! Tror faktiskt jag fick till det häromdagen för nu har jag lite siffror där :)

Bokbabbel sa...

vad kul!

Vixxtoria sa...

Jag tittade också jättemycket på min statistik när jag installerade Analytics. Det där kollandet fem gånger om dagen går över lite grann efter ett tag (nu tittar jag ett par gånger i veckan). Det där med att man får lite besök en solig dag känner jag definitivt igen!

Jag tycker i och för sig att det roligaste är när det blir mycket kommentarer och diskussion, och det är viktigare för mig än vad som får flest klickar. Men ett säkert sätt att få mycket besök är ju att länka till en tidningsartikel, och att skriva en provocerande eller tankeväckande rubrik (som gärna ska anspela på sex, om man rimligtvi kan). Fast såna besökare kommer nog inte tillbaka.

Vad gäller googlingarna tycker jag det är roligast att se vilka googlingar som leder till att folk läser flest sidor, eller tillbringar lång tid på bloggen. Helt otippat leder just nu den som googlade på "hemmagjord parmesanost" och hamnade hos mig.

Bokbabbel sa...

Haha, fem gånger om dagen har det tack och lov inte varit gällande just den sidan men jag förstår vad du menar. Det är nog spännande vad allt sidan registrerar, man kan nog fastna i all statistik!