tisdag, juni 08, 2010

Yada yada

Jag måste faktiskt ta och hålla med Anna Winberg en aning - har man inte läst rätt mycket om Murakami och hans löpning i (v)år? Det är lustigt det där, jag kan tycka att det är kul att stöta på flera artiklar om samma ämne/person som känns aktuell av någon anledning, men i något skede blir det plötsligt för mycket. Även om ämnet/personen i övrigt intresserar mig. I vår har det skrivits om framför allt Murakami och hans löpning, Ajvide Lindqvist och hans skräckromaner samt om Hagman och hans Nice. Det här är böcker jag har läst och gillat (håller på med Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning som bäst) och i början kastade jag mig ivrigt över artiklarna. Men då den n:te tidningen skyltade med reportage om en eller flera av dessa författare började det kännas... uttjatat.

Håller ni med eller är det jag som är tjatig? :)

8 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Åh, vad jag håller med. När man ser den tredje artikeln/intervjun så slutar man läsa. Och efter 2-3 stycken till så blir man övermätt, och sedan vill man bara kräkas, även om det kanske är ens favoritförfattare det skrivs om.

Jag kan faktiskt inte förstå varför all medieuppmärksamhet kring en viss författare (eller vem/vad det nu kan vara) måste vara så otroligt likriktad! Förstår inte media att de snarare skulle få FLER läsare om de körde på en unik vinkel??

Bokbabbel sa...

Precis, jag blir ledsen över att jag blir kräkfärdig över ett ämne som tidigare intresserade mig!

Vixxtoria sa...

Ledsen är ordet, precis så känner jag.

Jag tänker att alla de där intervjuerna kanske förfelar sin verkar när effekten blir sådan? Eller satsar man så mycket på att ta sig igenom mediebruset till nya, potentiella läsare att man "struntar i" om de gamla fansen blir övermätta?

Bokbabbel sa...

Frågan är ju om man alls tar sig igenom mediebruset då läsarna ser "samma" artikel i var och varannan tidning och därför till sist låter bli att läsa

Cinnamon sa...

Håller med föregående "talare".

Bokbabbel sa...

Finns det andra artiklar ni stött på i var och varannan tidning den här våren?

Catrin sa...

... och för oss stora Murakami-fans är det ju INGET NYTT UNDER SOLEN eftersom vi redan läst What I talk about when I talk about running för LÄNGE SEDAN.

Skickligt pr-maskineri!

Bokbabbel sa...

Nej det är klart, men det blir ju oftast aktuellt först då böckerna utkommer på svenska. Jag har känt till boken länge men det blev faktiskt inte av att läsa den förrän nu på svenska