torsdag, juni 24, 2010

Duktig deckardebut

Askungar av Kristina Olsson XXXX
En liten flicka försvinner från x2000-tåget från Göteborg precis då det rullat till Stockholm. Poliserna Alex Recht och Peder Rydh samt den civilanställde utredaren Fredrika Bergman misstänker snabbt den våldsamme fadern, men i utkanterna vilar - förutom en kvinna med skyddad identitet - även den allra mörkaste ondska. Var är den lilla flickan och vad händer näst?

Vilket bra drag av mig att läsa den här deckaren först nu. Nästa del i serien, Tusenskönor, utkommer nämligen redan i augusti och det är bra för jag är ivrig att fortsätta läsa. Det här är nämligen bra! Visst är det poliser som huvudpersoner, men ingen har alkoholproblem eller havererade äktenskap bakom sig. Och det är jämn spänning över boken, små ledtrådar här och där men inget övertydligt så att man efter hälften bara väntar på att poliserna ska inse vem skurken är. Jag är förtjust och gillar att jag i efterordet läser att Ohlsson redan skriver på sin tredje bok. Bra!
Rec.ex.från Pocketförlaget.

7 kommentarer:

Cinnamon sa...

Fasen! En bok till att läsa. ;)

Bokbabbel sa...

Sorry :)

Bokstävelen sa...

Är det något nytt eller är det samma gamla mönsterkriminal-litteratur som vi läst/sett/hört så många gånger?

Vänliga hälsningar!
F.W

Annika sa...

Det här lät minsann riktigt intressant:tusen tack för tipset och glad midsommar på dig!

Lisa H sa...

Har inte läst så mycket om den här boken (har väl i ärlighetens namn inte brytt mig utan tänkt att det är en deckare bland alla andra...) men dina ord fick mig att bli nyfiken, den låter ju riktigt bra!

Lisa H sa...

Och så var det fixat! Askungar på väg hem till mig i och med Adlibris fina urval av 3-pocket-för-99-kr ;)

Bokbabbel sa...

Bokstävelen: Jag tyckte det kändes lite fräscht men visst fanns det drag av mönsterdeckare

Annika: Tack själv, hoppas du hade en fin midsommar!

LisaH: Ojdå, snabba ryck, hoppas du gillar den!