onsdag, december 10, 2008

Pocket mon amour

Ah, jag omläste nyss klart Svinalängorna för min sista Göteborgsföreläsning och boken är fortfarande bra. More importantly, ack vad skönt det är med pocketformat! Lyxiga och snygga inbundna böcker i all ära, men jag misstänker starkt att orsaken till att mitt läsande av "fritids-skönlitteratur"* går så långsamt just nu är för att båda böckerna är inbundna kolosser från biblioteket. Just nu är jag dessutom förkyld, så även om jag lägger mig tidigt på kvällen för att få ordentlig lästid orkar mina svaga armar inte hålla uppe Elizabeth Georges 623-sidiga mastodont speciellt länge!

Inbundna böcker är trevliga när de är dina egna och du är lite glad över att ha tillåtit dig lyxen att köpa en inbunden bok. För mig är det då frågan om författare jag litar så mycket på att jag anser det vara "säkert" att köpa den inbundna versionen, och för att de skriver så bra att jag inte orkar vänta på pocketen. Men annars är nog pocketboken oöverträfflig!! Ge mig hellre fyra-fem pocketar än en inbunden bok!


*) Se Just nu läser jag-spalten till vänster

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, oja! Pocket, I love. Efter en period av inbundna böcker finner jag mig själv nu helt lyrisk över att äntligen ha fått återförenas med de små kära pocketarna (härligt plural där) igen. Dock gillade jag inte Svinalängorna. Inte ens i pocketformat ;)

Bokbabbel sa...

Ett kärt återseende förstår jag :)
Jag ser framemot att diskutera Svinalängorna på föreläsningen, förhoppningsvis kommer det kloka och olika åsikter! :)

Tekoppen sa...

Jag håller helt med, Magix. Hellre fem pocket än en inbunden. Å andra sidan finns det böcker man måste äga inbundet.

Bokbabbel sa...

Vilka är de? *nyfiken*

Anonym sa...

Helt rätt! Pocket är det bästa som finns, mycket billigare och mycket smidigare. Underbart!

Tekoppen sa...

Jag menar att om jag verkligen verkligen gillar en bok, så vill jag ha den fint inbunden hemma. Som en trofé i samlingarna...

Anonym sa...

Jag instämmer med övriga - pocket är det allra bästa! Vem orkar släpa runt en inbunden bok i handväskan???

Bokbabbel sa...

blogg_bohemen: jag gjorde det i dag eftersom jag frenetiskt försöker läsa ut biblioteksböckerna... och det var varken snyggt eller bekvämt!!

Pockethexan sa...

Tack för dina fina ord, äntligen en pocketälskare till!

Jag är alltså Pockethexan (ville vara lite internationell) och om du går in på min sida så kan du läsa om varför jag inte heller kan hålla i Elisabeth Georges tegelstenar som svärmor envisas med att köpa till mig istället för de i pocket.

Vi har ännu mera gemensamt, "Svinalängorna" är också en av min favo-böcker, är halvfinne så mycket känns igen i boken, E. George fantast (se min blogg) mm.
Måste rusa nu, men snälla kika in till mig så får vi prata mera.
Kramis/sagt av Hexan själv