måndag, februari 27, 2006

Finsk klassiker

"Sju bröder" av Aleksis Kivi XX½
Historien om Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri och Eero, sju bröder från en gård i södra Tavastland. Om hur de flyttar ut till skogs, om hur saker brinner ned, om hur de slåss, hur det slutligen går... Äh. Onödigt mycket om slagsmål, konstiga och irriterande replikskiften, njaa. Ibland nog riktigt lustig, och inte var det ångestfyllt att läsa denna bok, men tro inte att detta totalt beskriver Finland. Inte riktigt en bok i min smak - borde jag skämmas nu för att jag inte älskar denna finska klassiker?

Helt roligt har jag haft det den senaste tiden, trevligt med besök och program. En hel del skrivuppgifter (bland annat en med deadline i dag... :S) med tillhörande litteratur kommer troligen att fylla min tid de närmaste veckorna.

Inga kommentarer: