tisdag, februari 07, 2006

*tomt*

"The Jane Austen Book Club" av Karen Joy Fowler XXX½
Fem kvinnor och en man som alla delar en passion för Jane Austen och hennes böcker bestämmer sig för att grunda en bokklubb där de skall diskutera en bok per månad. Förutom bokdiskussionerna sker det även andra saker i karaktärernas liv, och dessutom berättas på ett lustigt sätt lustiga detaljer ur karaktärernas tidigare liv.
Boken var helt trevlig och fick pluspoäng för det aningen annorlunda sättet att skriva. Helt klart skulle den ha fått mer djup ifall jag faktiskt själv skulle ha läst någon av böckerna som diskuterades, men det gick nog bra utan ändå. Tyvärr når boken ändå inte riktigt ända fram, någonting saknas, helt alltigenom bra är den inte. Det var helt lustigt att läsa boken just nu då vi själva håller på med en studiecirkel. I den läser vi dock skilda böcker för att på det sättet försöka ta oss igenom den långa litteraturlistan.

För övrigt försöker jag varva egen skönlitterär läsning med handböckerna, samt just nu Voltaire och Rousseau. Ah, vad jag känner mig beläst och intellektuell då jag säger så ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vågar påstå att det hade gett något lite mer om du hade läst Austen innan du började på den här boken. Man kan nämligen se rätt många paralleller mellan hennes karaktärer och figurerna som förekommer i The Jane Austen Book Club. Fast, som du säger, det var nog bra ändå.