tisdag, februari 14, 2006

Happy Valentine's Day

Jag tänker inte ge mig in på diskussionen om huruvida Alla Hjärtans Dag är endast någonting kommersiellt och förskräckligt eller om det är årets bästa högtid. Jag vet att människor har väldigt olika uppfattningar om detta, och det är okej för mig. Själv tycker jag det är helt trevligt med att bli lite ihågkommen, kort och textmedddelanden värmer, och något extra skall nog J och jag göra, men så fruktansvärt högtidligt är det inte.

"Candide" av Francois Voltaire XXX-
Nu har jag läst boken samt haft både studiecirkeldiskussion samt mentorträff om den, kanske något av den är inbankat nu. Detta är den korta satiren om den unge och naive Candide som råkar ut för en massa äventyr och olyckor men slutligen konstaterar att "man bör odla sin trädgård". Ursäkta att jag avslöjade handlingen, men den är ju ändå väldigt berömd...
Boken var väldigt överdriven, och vi diskuterade om ifall den är det just för att satiren skall komma tydligare fram. Handlingen gick väldigt snabbt framåt.

"Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri XXXX-
Nu har då äntligen även jag läst denna bok, passligt eftersom det utkom en ny bok av Khemiri helt i dagarna. Detta är boken om niondeklassisten Halim som inte vill svennefieras utan protesterar och ritar halvmånar och stjärnor på skolans toaletter.
Khemiri använder sig av "blattesvenska" då han skriver, men felaktig ordföljd och slangord. Jag trodde att jag skulle irritera mig på det mycket mer än vad jag slutligen gjorde. Jag måste nog erkänna att det gav boken en bar berättarröst, då man vant sig vid stilen så hörde jag nästan rösten =).
Jag tyckte om boken, men jag måste nog säga att jag inte förstår all the fuss kring den. Visst, den var rätt så unik i sitt slag, och det skall den absolut hyllas för, men fullt så bra var den väl ändå inte. Eller?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ang Ett öga rött: Läste den för ett tag sen, och jag kan hålla med dig, sååå fantastiskt bra är den inte. Inte dålig på ngt sätt, men inte heller suverän. DÄremot tror jag den är rätt "viktig". Viktig på så sätt att den är en av de första böckerna som ger dagens invandrarungdommar en röst.

Bokbabbel sa...

Håller absolut med dig Henrik! Den är säkert viktig.

Anonym sa...

"Viktig på så sätt att den är en av de första böckerna som ger dagens invandrarungdommar en röst."

Det här resonemanget är vanligt men ganska fördumsfullt, eftersom att "invandrarungdomar" inte är en homogen grupp som kan "ges en röst" genom en så speciell karaktär som Halim. Vem har sagt att ungar i typ Tensta känner igen sig förresten? Den omtalade "blattesvenskan" i ett öga rött är ju enligt rykten inte ens särskilt trovärdig för folk som faktiskt kan slang. Tvärtom tycker många att Khemiri inte har koll. Att den hyllats som "trovärdig" av medelklassiga journalister är en annan sak. De kan ju inte förotstugget heller, förmodligen. Så författaren verkar skriva om saker han inte helt känner till. Själv är han uppvuxen på Söder och kan inte "rinkebysvenska" heller.