lördag, januari 07, 2006

Sista jullovsläsningen

"Döden på operan" av Donna Leon XXXX-
Den första boken om kommissarie Guido Brunetti som bor i Venedig. Den världsberömda kapellmästaren på operan La Fenice mördas under pausen, och det blir Brunettis uppgift att ta reda på vem som tagit livet av honom.
Jag tyckte boken var riktigt bra även om Brunetti inte riktigt hade kommit igång (eller kanske var det snarare Leon som ännu inte kommit igång). Brunetti åt inte lika mycket som han brukar göra i de andra böckerna, och det var inte heller lika mycket tal om familjen. Synd tycker jag, eftersom böckerna annars inte är extremt spännande utan snarare tjänar på de varma beskrivningarna av just familjen och god mat.

"Mandala" av Agneta von Koskull XX½
En besvikelse. Jag har läst "Från Twenty Gold till Kent" av samma författare (båda är sanna berättelser ur författarens ungdom), och den boken tyckte jag om, därför hade jag sett framemot att läsa denna och blev glad då jag upptäckte den i biblioteket. Men ööh. Författaren levde ett vilt liv i Tyskland under 1960- och 1970-talet, hon söp hela tiden och bytte pojkvän stup i kvarten. Ööh, jaha, thanks for sharing liksom...

Jullovet lider mot sitt slut, jag är riktigt nöjd med det, har hunnit ta det lugnt samtidigt som jag har träffat kompisar riktigt ordentligt =). I dag skall jag fixa på lite skolarbete tills det bär av till en födelsedagsfest, imorgon blir det väl ännu lite skolarbete på morgonen tills jag tar tåget hem till Åbo och gullet. Spanskakursen börjar på måndag =), därmed också skolrutinen. A kommer dock på besök genast på måndag, så helt som vanligt är det ju inte. Roligt!

Inga kommentarer: