tisdag, januari 17, 2006

...

"Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter" av Jonas Gardell XXXX-
Detta är berättelsen om Pia och Anna och Håkan. Pia är ensam och singel och skäms över att behöva be betjäningen i köttdisken halvera köttpaketet eftersom hon inte behöver 500g då hon bor ensam. Anna och Håkan är gifta med två barn, men de lever ensamma med sina problem och hoppas att den andra skall somna snabbt på kvällen eftersom de inte orkar uppbåda tillräckligt med energi för att känna efter om de vill ha sex.
Detta är en bra bok, som är tufft skriven på ett mycket Gardellskt vis. Aningen flummig är den ju med sina mellanpartier, men de passar bra in och tillför boken det där lilla extra. Men ack så sorglig är den ju, alla personer är olyckliga av olika orsaker och alla håller de inne med sorgen.

"Smulklubbens skamlösa systrar" av Mian Lodalen XXX½
My är en ständigt pank frilansjournalist med kärleksproblem. Det som lyfter dena bok lite över mainstream är dock det faktum att My är lesbisk. "Smulklubbens skamlösa systrar" är en bra, lättläst och harmlös bok som samtidigt tar upp ett viktigt ämne: de homosexuellas förtryckta position i samhället. Får lite "Bridget Jones för lesbiska"-känsla.

För övrigt har studierna satt igång lite mer vilket känns helt skönt. Missförstå mig inte, jag älskar att slappa och slöa, och kan inte precis påstå att jag älskar känslan av allt för många deadlines som hänger över. Men ändå är det skönt att vara tillbaka i rullorna igen, se kompisarna och känna sig som om man har fått någonting till stånd under dagen.
N var vänlig och upplyste mig om hur mycket det egentligen är vi skall läsa till den litteraturhistoriska kursen *gulp* Tjocka handböcker på långt över 2000 sidor sammanlagt PLUS böckerna ur världshistorien PLUS utdrag ur det ena och det andra (varav det första var 60 sidor...) Just just. Men fastän det kändes lite övermäktigt (och troligen kommer att göra det framöver också), så är detta ändå något som intresserar mig. Att bli mer beläst samt läsa om litteraturens historia i världen är minsann inget hemskt sätt att samla studiepoäng på!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah, den där gardellboken har jag också läst. Eller rättare sagt är det den *enda* boken av honom jag läst. Om din betygskala är 1 till 5 hade jag nog gett den 3 tror jag. Den hade sina stunder, men var lite småseg över lag. Tycker jag. :)