onsdag, januari 25, 2006

En hel del

Nu har det igen gått en tid sedan jag senast uppdaterade - men jag märker nog att jag inte är den enda av bloggarna som råkar ut för sådant. Sedan sist har jag gjort och även läst en hel del, så först om det.

"Helvetet" ur "Den gudomliga komedin" av Dante Alighieri XXX½
Intressant idé (författaren beger dig ner till dödsriket såsom han ser det, en tratt med nio nivåer där de största syndarna sitter längst ner) och ett bra förverkligande. Jag känner mig genast mer beläst =), det kommer min kurs i litteraturhistoria definitivt att göra mig. Tyvärr märkte jag snabbt att boken skulle ha fått en sisådär hundar gånger mer djup för mig om jag skulle ha förstått alla anspelningar på personer och historiska händelser. Lite klurigare att läsa var det förstås då eposet är skrivet på vers (faktiskt på versmåttet terzin, det var Dante som uppfann det).

"Isprinsessan" av Camilla Läckberg XXX½
Erica bor tillfälligt i byn Fjällbacka för att reda upp sina föräldrars dödsbo. Då hennes barndomsvän hittas mördad i sitt badkar ställs allting på ända, och Erica blir inblandad i polisarbetet såväl professionellt som personligen.
Jag tyckte om boken, men det förvånade mig hur länge den faktiskt tog att läsa. Det berodde troligen på det väldigt detaljerade sättet att skriva, massor detaljer alltså. Sättet att skriva påminde mig faktiskt lite om mitt sätt att skriva i högstadiet då jag typ trodde att man skrev bättre texter ju mer detaljerade och fullspäckade med fina ord de var... =) Missförstå mig inte, Läckberg skriver inte på högstadienivå =). Boken var inte gastkramande spännande, men riktigt trevlig. Jag undrar om de övriga böckerna handlar om samma huvudpersoner, jag skulle gärna vilja veta hur det går för dem.
Camilla Läckberg har förresten en egen blogg på adressen http://lackberg.blogspot.com

"Frankenstein or the Modern Prometheus" av Mary Wollstonecraft Shelley XXX½
Ännu mer beläst är jag då jag även läst denna bok. Grundidén är att Frankenstein konstruerar "en människa", dock nog ett monster. Detta är berättelsen om monstrets framfart, berättad ur olika synvinklar, även monstrets egen.
Ingen absolut höjdare kanske, och boken fick mig sådär annars bara att fundera över hur det kommer sig att vissa böcker helt enkelt blir klassiker.

Camilla med Läsdagboken taggade mig med denna förfrågan:

Four jobs you have had in your life:
1. Försäljare på en stor butikskedja för bl.a. glasögon
2. "Bartender"
3. Sekreterare för en förening här i Åbo
4. Väntar ännu...
Four movies you could watch over and over:
1. The Sound of Music
2. Mästerdetektiven Basil Mus =)
3. Sagan om Ringen-trilogin
4. Notting Hill
Four places you have lived:
1-3. Olika stadsdelar i Esbo
4. Åbo
Four TV shows you love to watch:
1. Friends
2. O.C.
3. Desperate Housewives
4. Will and Grace
Four places you have been on vacation:
1. Thailand
2. Frankrike
3. Egypten
4. Brasilien
Four websites you visit daily:
1. Studiemailboxen
2. Hotmail
3. Min blogg för att kolla ifall någon skulle ha lämnat en kommentar =)
4. En koll genom blogglistan
Four of your favorite foods:
1. Tortillas
2. Grillade kycklingfiléer med ris och god ananas-mögelostsås
3. Grillbiff, typ nötkött
4. Ugnspotatis
Four places you would rather be right now:
1. Thailand
2. Italien: Rom, Florens, Venedig
3. Någonstans var det är varmt och soligt
4. I J:s famn =)
Four bloggers you are tagging:
1. Pollymia
2. Henrik i Dubai
3. Belgarion
4. Hieronymous

2 kommentarer:

Peter Ljungkvist sa...

Tack för "taggen", klart jag ska svara.

Anonym sa...

Häpp, nu här även jag svarat! :)