onsdag, mars 25, 2009

Det kunde ha blivit så bra

"Sekten" av Jan-Sverre Syvertsen XXX
En tonårstjej hittas mördad under ett träd och det är hennes bästa vän som gör den makabra upptäckten. Båda flickorna tillhör en sekt, och det blir såklart polisen som får reda upp fallet med hjälp av polisen Sander Mörk. När dessutom ytterligare ett lik hittas vid samma träd krånglas fallet på äkta deckarmanér till ytterligare.
Förutsättningarna är ju bra. En sekt är intressant redan annars också, och sedan framför allt då någonting händer inom den, att gruppen skiftar, att en oro och kanske rentav rädsla för de egna väcks. Och även om poliser är så gott som obligatoriska i deckare för vuxna, har Syvertsen fört in en lite ovanligare rollfigur som är psykolog och inte polis. Men. Detta är den tredje boken om psykologen Sander Mörk, och det är säkert trevligt för dem som redan är bekanta med honom att få lite tillbakablickar i gamla fall. Jag är dock inte speciellt intresserad, speciellt då det görs på ett något klumpigt sätt. Vem hör egentligen till denna romans fall, och vem till de tidigare böckerna? Berättelsen håller inte hela vägen, och jag tycker det är synd eftersom förutsättningarna alltså var bra och jag hade sett framemot att hitta en ny deckarförfattare att hålla ögonen på. Nu känner jag mig mest tveksam.

Boken utkommer på Piratförlaget i dag. Kul att ha fått chansen att läsa något "före den breda publiken"! :)

Inga kommentarer: