söndag, oktober 14, 2007

... och lite äldre

"Om konsten att läsa och skriva" av Olof Lagercrantz XXX½
Denna bok lär ha varit inträdeslitteraturen till det ämne jag studerar, litteraturvetenskap, for a looong time.
Jag tyckte boken var bättre i början, riktigt intressant och allt, men sedan blev den lite väl svävande. Dock är detta ett verk som tål flera gångers omläsning.

"Lily Dahls förtrollning" av Siri Hustvedt XXXX-
Äntligen läste jag något av denna berömda Hustvedt som av någon anledning är väldigt på tapeten i Finland just nu (jag tror att hennes mest berömda roman, What I Loved just har översatts till finska). Siri var t.o.m. i Finland, tyvärr märkte jag det för sent :( Jag lyssnade till en intervju i radion som hade gjorts då hon var här, men var besviken på att man hörde så lite av henne och så mycket om okända människors läsupplevelser (so what, vi veeet att hon skriver bra!).
Nuförtiden äger jag alla Siris böcker, men har bara läst denna hittills. Hade hört så mycket bra om henne och ville tycka om henne, och som tur var behövde jag inte bli besviken! =) Sättet att skriva var annorlunda och trevligt, även om historien kanske blev lite för underlig för min smak på vissa ställen.

"Coming Up For Air" av George Orwell XXX½
Kanske inte den allra mest spännande berättelsen som skrivits, men inte kommer man ifrån att Orwell (Blair) skriver bra! Därför kändes boken ändå bra.

Inga kommentarer: