onsdag, augusti 08, 2007

Lågklassig...

"Nattvakten" av Sarah Waters XXX+
Åtminstone en bok av denna författare finns i boken "1001 Books You Must Read Before You Die" och tyvärr fick det mig att tro att denna bok skulle vara lite mer högklassig. Men icke. Egentligen inte mycket mer än en Harlequin-roman förutom att kärleken för en gångs skull var mellan människor av samma kön, det var ju i och för sig förnyande. Missförstå mig inte, trots att jag studerar litteraturvetenskap trivs jag nästan bäst med "populärlitteratur" som deckare och bästsäljarromaner. Men den här var ju bara... en besvikelse.

Jag märker att min läsatakt är alltför långsam för att vara sommar (med mig själv som måttstock) och hoppas på förbättring. Har bara en vecka jobb kvar, kanske det sätter sprätt på läsandet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är Ficktjuven som finns med på listan med de 1001 böckerna. Jag läste den nyligen, fick kämpa en del med den men ansåg den ändå klart läsvärd tycker at den kändes välskriven, dessutom är jag fascinerd av de vändningar hon låter berättelsen ta. Var faktiskt rätt inne på att läsa Nattvakten också, har gått och fingrat på den på biblioteket, mycket för att den ju utspelar sig under andra världskriget, och DET är en tidsperiod jag är van att läsa om. Många av de böcker jag har läst under stor iver genom åren har utspelat sig under just den tiden, och ränderna går aldrig ur helt och hållet. Fast nu blev jag ju lite betänksam gällande Nattvakten...

Bokbabbel sa...

låt inte mig skrämma bort dig, SÅ dålig avr den inte! Och tydligen har den blivit nominerad till Bookerpriset också, så det är troligen mig det är fel på =)

Erika sa...

Själv tycker jag att Nattvakten är bland det bästa jag har läst i år och upplevde den inte alls som en Harlequinroman. Möjligen blev det lite väl tjatigt kring Helen (?) och den där soldaten, men jag gillade de lesbiska intrigerna och karaktärsskildringarna överlag. Den omvända kronologin tyckte jag också kändes som ett fräscht grepp.

Bokbabbel sa...

haha, det ÄR mig det är fel på ;) Du har nog rätt gällande den omvända kronologin, men jag tände helt enkelt inte på boken

Tekoppen sa...

Både Tipping the Velvet (Kyssa sammet) och Fingersmith (Ficktjuven) finns på Peter Boxhalls lista över 1001 böcker. Det där om Harleqinroman var ganska rättvisande... inte fullt lika dåligt, vill säga, men alldeles för samma känsla.