tisdag, november 01, 2005

Tidsbrist

"Hur man närmar sig ett träd" av Eva Dahlgren XXX½
Sångerskan och författaren Eva Dahlgren berättar om sitt liv under de senaste åren.
En bra bok, jättebra för att vara en självbiografi (jag brukar ha lite problem med dem =)). Jag kom att undra över hur sångerna låter i verkligheten, alltså sångerna vars sångtexter finns i boken på flera ställen. Roligt att läsa om när Eva var på Helsingfors bokmässa 2004 - jag var också där, jag lyssnade på samma fina föredrag av Märta Tikkanen som Eva nämner i boken (och jag fick Evas autograf också =)).

"Ingen andra chans" av Harlan Coben XXX
Då huvudpersonen vars namn jag pinsamt nog glömt vaknar upp ur en koma är hans fru mördad och deras sex månader gamla dotter försvunnen. Här börjar huvudpersonens kamp om att återfinna sin dotter, men han har inte hur många chanser som helst...
Njaa. Helt bra nog, omvälvande och så, men för mycket action och alltför konstiga lösningar, för rörigt. Boken kunde ha tjänat på att vara mindre invecklad.

"Räddaren i nöden" av J.D. Salinger XX½
Klassikern om Holden Caulfield som blir trött på skolan och rymmer till New York.
Ööh var min första tanke. Detta skall alltså föreställa en klassiker, varför? En hel del händelser som Holden tar sig igenom , och en hel rad åsikter som räknas upp... Jaha?

"Den sista hemligheten" av Ian Caldwell och Dustin Thomason XX½
"Da Vinci-koden för smarta" eller "Om du gillade Da Vinci-koden kommer du att sluka denna". "Den sista hemligheten" hade fått mycket publicitet, och därfr var jag mycket nöjd då jag kunde lägga vantarna på den i biblioteket. Nu är jag om möjligt ännu nöjdare, tur att jag inte köpte den! Jag hade höga förväntningar, men intrigen där människor fascinerades av en medletida kryptisk bok tilltalade mig inte alls. Boken var helt annorlunda och sämre än vad jag trott. Rörig och klurig. Irriterade mig på att boken var skriven i presens, men å andra sidan var det kanske det enda som klart skilde åt tidshoppen (då var det skrivet i imperfekt).

Jag hade en undervisningfri vecka i studierna och var hemma hos familjen. Det var skönt men samtidigt hektiskt, en hel massa jag ville göra och många jag ville träffa. Bland annat Ikea-shopping och Helsingfors bokmässa stod på programmet (apropå den så var jag lite besviken, den var bättre förra året. Eller är det Göteborg-mässan som spökar, inget kan bli lika bra som den?) Nå, jag är riktigt nöjd =). Nu är jag tillbaka och märker att detta liv suger upp mig, dels studierna jag borde satsa på, dels föreningsverksamhet och studieliv jag vill delta i, dels människorelationer jag vill ta hand om =). Mycket på en gång känns det som, och saken blev ju inte direkt bättre av att laptopen går för halv maskin (fråga mig inte varför). Opraktiskt också att just då jag skulle ha en passande tidslucka så känns det som om ingen skulle ha tid för mig =). Men det löser sig säkert, just nu ler livet mot mig, eller jag ler i alla fall mot livet =).
Rätt lustigt, om några veckor skall jag på två studiebesök till Helsingfors. Det kan vara rätt roligt att se staden ur en turists ögon =). Så skall det också bli intressant att träffa litteraturstuderande från Helsingfors universitet.

1 kommentar:

Maria sa...

Visst var det en häftig vinst jag vann! Men det är ju nästan ett år tills dess.

Blev oxå besviken på Sista hemligheten, tyckte boken var slut när det äntligen började hända saker...