tisdag, november 15, 2005

Poesikväll

För en vecka sedan (nej, har inte hunnit uppdatera sedan dess) var jag på en av de fyra författarträffar som ordnats här i Åbo. Detta var den sista, och på plats var poeterna Birgitta Boucht, Claes Andersson, Katarina Gäddnäs och Bosse Hellsten. Poeterna diskuterade och läste ur sina böcker. Riktigt trevligt var det att vara kulturell =).

Studierna fortsätter, och en av böckerna vi var tvungna att läsa till introduktionskursen var

"Hemsöborna" av August Strindberg
Nu är jag i skolan, och har mina anteckningar om boken (a.k.a. min läsdagbok) hemma, men skall nu försöka skriva någonting. Alltså, det kändes ju lite ovant att läsa ett såpass ålderdomligt språk, men samtidigt gav det boken lite extra charm. I och med att boken var ett måste kändes det lite knepigt - läser jag nu tillräckligt noggrant och analytiskt och djupt etc.? Boken var helt okej, men för att nu vara helt ärligt så har jag ibland svårt att förstå varför just vissa böcker blir så populära, sådana klassiker. Jovisst, det kan hända att böckerna var något speciellt på sin tid eller dylikt, men ändå... Nå, så beror det ju förstås på läsaren övriga boksmak.

Tenten i litteraturvetenskap närmar sig, så det blir att försöka hinna läsa flitigt, så att jag sedan kan begrepp och kan tillämpa olika analysmodeller på olika verk... Så om jag inte uppdaterar på en tid så vet ni åtminstone vad jag håller på med. Correction: vad jag BORDE hålla på med...

Inga kommentarer: