onsdag, november 23, 2005

Blandat

Lider tyvärr som vanligt av min nya åkomma tidsbrist, så det får åter bli en kort uppdatering:

"Madame Bovary" av Gustave Flaubert XXX½
En klassiker vi skall läsa till en av mina kurser. Jag hade tyvärr bråttom då jag läste boken, läsningen blev splittrad och versionen jag hade var en engelsk pocket med minimal stil, så tyvärr led nog läsningen av det. Jag har lovat mig själv att titta närmare på boken så fort jag får tid... Tid... vad är det? Är det det som rusar förbi? Men nåja, tyckte nog om boken, hade länge velat läsa den, så det var trevligt att få det gjort.

En helt annolunda bok är
"The Wild Sheep Chase" av Haruki Murakami XXX+
Också läsningen av denna bok blev splittrad, den har legat länge på nattduksbordet men så har det kommit annan läsning emellan o.s.v. o.s.v.... Jag vet inte riktigt varför jag dras till Murakamis böcker, men jag gör det =). Denna bok är dock inget bra exempel på Murakami, han har nog skrivit bättre! Denna blev lite för övernaturlig och konstig i min smak.

1 kommentar:

skrivo sa...

Men Wild sheep chase är ju heltypisk för Murakami! Han skriver två sorters böcker - övernaturliga inslag som här, och vanliga kärleks/historier utan något mystiskt.
Jag gillar honom supermkt, och får nog säga att jag i vanliga fall skyr övernaturligt som pesten, men i hans verk blir det annorlunda.
Rekommenderar den senaste Kafka on the shore som dels innehåller sånt, men även mkt vanligt skön M-stämning.
Och förresten, han kommer in på en tredje genre också - dokumentär fakta med sin bok om gasattacken i Tokyos tunnelbana där han intervjuar offer och förövare.
Puh, det blev en lång utläggning.