torsdag, september 08, 2005

Uppdatering från studeranden

Så har jag äntligen Internet! Har känt mig rätt så halv då jag varit utan Internet så länge - först i dag installerades det i min bostad. Rätt många studieärenden måste också skötas via datorn/Internet, så det är verkligen en lättnad!
Jag har alltså påbörjat mina studier i litteraturvetenskap, och hittills stortrivs jag! Det har dock östs information över oss, så det är rätt mycket att smälta så här i början. Föreläsningarna i litt.vet. har dock varit en njutning, fast jag inser nog att det kommer att bli en hel del jobb med studierna; massor att läsa, och så skall man "förbereda" inför nästa lektion genom att läsa allt från en artikel till en dikt eller en analys - och dessa är väldigt svåra att hitta i det kluriga bibliotessystemet. Men månne man inte lär sig.
Människorna är också trevliga, och visst är det ju kul att vara omgiven av människor med samma passion som en själv =).

Jag beklagar att bokrecensionerna har varit så få på den sista tiden, men som sagt har jag inte haft Internet, och så har jag nog minsann haft fullt upp på annat håll. Funderar lite på att starta en helt vanlig blogg, men får se lite med det - jag måste ju hinna uppdatera den, så vill jag inte att mitt privata dagboksskrivande skall lida (det blir trist att skriva om relativt samma sak flera gånger) och så vet jag inte om mitt liv nu är så förfärligt intressant ;). Får se får se.

Några böcker värda att nämna:

"De i Utkanten Älskande" av Johanna Nilsson XXXX+
Bra! Sorglig historia om sorgliga livsöden. Bra språk och stil! Sorgligt slut, men hur skulle det egentligen ha kunnat bli bra?

"Fem personer du möter i himlen" av Mitch Albom XXXX-
Bra, annorlunda. Intressant idé, blev bara liiiiite tjatig. Vi påverkar varandras livsöden, och i himlen möter man fem människor man "påverkat" eller som påverkat ens eget öde.

"Nattsystern" av Unni Lundell XXX½
Bra, men lite väl utdragen. Lustigt att Anne Holts karaktärer nämndes som levande personer, samtidigt som någon annan läste en bok av Anne Holt. Obehagligt fall. Bra titel, man förstår den i slutet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hellou Hu mår systern min... d tycks behövas en uppdatering me boktraven o önskeböcker...men så fort ja kommer o hälsar på så ska d åtgärdas!

Ha så kul i Åbo!

Hälsningar din bror :D

Bokbabbel sa...

Åååh, tack gubben =). Jo, behövs uppdatering, men kom nu gärna annars också =).