torsdag, september 29, 2005

Språk

Litteratur- och språkälskare som jag är, tänkte jag passa på att fylla i Tjejsnacks fem frågor.

1. Hur många språk talar du?
Svenska, finska, engelska, tyska och franska, d.v.s. fem stycken. Varierande bra förstås =). Mini-grunderna i spanska kan jag, dem skulle jag sååå vilja utveckla!
2. Vilket tycker du att är det vackraste språket?
Av dem jag kan eller överhuvudtaget? Av dem jag kan så klappar nog hjärtat för modersmålet svenskan, men jag tycker massor om spanskan rytm, vackrare än italienskan som är så nasal!
3. Vilken dialekt har du?
Tillämpad huvudstadsregionsslang, men som sagt med egna tillämpningar. Så småningom dyker det väl upp lite österbottniska också, umgås så mycket med människor därifrån nuförtiden =). Och så bor jag ju inte heller kvar i huvudstadregionen.
4. Skulle du vilja lära dig ett nytt språk?
Jaaa! Vad är väl roligare än att kunna göra sig förstådd på många språk? Spanskan kommer absolut som numero uno här, men nog finns det säkert andra språk jag kunde tänka mig att läsa. Så skulle jag också vilja förbättra mina kunskaper de språk jag redan kan.
5. Svär du mycket?
Njaa, det skulle jag inte säga, allt är ju relativt. Ibland kan jag svära med "egna ord", åter mmina fina tillämpningar... =)

Imorgon hem till familjen, i övermorgon till Sverige och mässan! *längtar* Fast imorgon lär det redan stå lite om mässan i tidningen =). Nu skall jag gå, tänkte kolla programmet för stadens lokala bokmässa, och så får jag just middagsgäster igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så att du får annat än spam-reklam och skräp, så tänkte jag faktiskt svara på samma frågor ;)

1. Hur många språk talar du?
Svenska, finska, spanska, engelska, franska, lite tyska, gör mig förstådd på italienska. Fråga mig om några år igen, I'll kick ass :)

2. Vilket tycker du att är det vackraste språket?
Hmm.. tyska låter som en hund som äter knäckebröd. Franska som Nylon Beat med en massa tuggummi. Spanska som ett maskingevär. Och finska låter nu bara för fult, och svenska är tråkigt. Jag tror att det nog är spanskan som vinner även här :) (plus att det finns inget så härligt som att få svära och avreagera sig på spanska) ;)

3. Vilken dialekt har du?
Huvudstadsslang på bägge inhemska språken, plus en riklig portion spanska varje dag. Ah, och så en hel del uttryck som kommer från min högskola ;) (du vet nog vad jag menar)

4. Skulle du vilja lära dig ett nytt språk?
Jag skulle vilja förbättra alla mina språkkunskaper, speciellt i italienska. Jag tror att följande steg vore att lära mig portugisiska, så vore så gott som hela den romersk-latina språkskalan inlärd (bara rätoromanska fattas, but who knows...)
5. Svär du mycket?
Beror på sällskapet. I vissa ölmänniskors sällskap blir det både svuret och slaget en hel del, i femininare sällskap glömmer man nog alla stenåldersfasoner och uppför sig. Och när jag talar spanska ska jag nog inte säga hur mycket jag svär ;)

Ha det bäst, hör av dig i något sällskap!

Kram,

xandeo

Anonym sa...

"någon gång" ska det stå där... where's my brain at? :)

- x