torsdag, september 22, 2005

En eller många?

Till vilkendera kategorin hör ni, den som läser en och endast en bok samtidigt, eller till den som lugnt kan hålla på med minsta tre böcker och trivs med det? Själv hör jag till något där mitt emellan, jag föredrar att läsa endast en bok på en och samma gång, men det stör mig inte att ha några på gång samtidigt. Just nu är jag faktiskt uppe i tre, och det känns nog lite konstigt, men några av dem är ganska i slutet. Ofta beror detta på att jag typ har en inbunden bok som jag läser hemma medab pocketboken får åka runt med mig på stan =). Eller på att jag har någon bok som jag "måste" läsa och så vill jag ha en annan bok att koppla av med... Jaja, bokmalen i farten...
Mhmm, införskaffade tjocka inbundna härliga boken "Jonathan Strange & Mr Norell" av Susanna Clarke, det var rabatt på Stockmann och jag utnyttjade dessutom ett presentkort. Nu lockar boken där i hyllan, men skall inte påbörja en fjärde bok =). Undrar då jag senast köpt en inbunden bok, lääääänge sedan, är en sådan stor pocketvän - och så är de också så mycket billigare. Men just denna bok ville jag ha som inbunden, den har som sagt fina svartvita bilder och ett inbyggt bokmärke =).

Jag skall åka hem-hem till familjen nu på veckoslutet, men först skall jag överleva intagning till studielivet ikväll :S. The Final Countdown for bokmässan har börjat, om en dryg vecka är jag där! :D

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, jag fixar bara en bok i sänder. Jag har i princip bara tid att läsa när jag går o lägger mig på kvällen, och jag tror nog jag snittar max 10 sidor per kväll innan jag somnar in, så det skulle ta mig evigheter att läsa ut en bok om jag läste mer än en samtidigt, hehe.

Peter Ljungkvist sa...

Håller med Henrik. Skönliteratur ska man läsa en åt gången. Däremot är det inga problem att samtidigt läsa fackliteratur, tex filosofi eller något annat.

Anonym sa...

Jag håller INTE med ovanstående - jag har konstant fem-sex böcker åt gången i skallen (och liggande brevid kudden - till kattens enorma förtret när HON vill ligga där ;)). Mums!

Anonym sa...

Brukar för det mesta läsa en i taget, men ibland blir det fler. Speciellt novellsamlingar och sånt där man kan läsa en bit i taget kan läsas över en längre tid. Och om jag håller på med nånting långt kan jag sticka emellan med nån barnbok, ett seriealbum eller nåt annat snabbläst.

Bokbabbel sa...

Tydligen en vattendelare det där. Då skall jag starta en annan fråga, att vika eller att inte vika hundöron i böcker?

Anonym sa...

Inte vika! :)

xandeo

Jenny sa...

Jag har gärna flera böcker på gång samtidigt bara de är ganska olika. Inte två deckare samtidigt t ex. Novell- och kåserisamlingar och facklitteratur läser jag sällan eller aldrig utan att ha minst en bok till på gång att varva med.

Och hundöron, aldrig!