torsdag, juli 07, 2005

Sjuka fötter

"Secret Smile" av Nicci French XXX½
Miranda gör slut med Brendan som hon dejtat en tid då hon upptäcker honom i färd med att läsa hennes dagbok. Men det dröjerinte länge förrän Brendan dyker upp igen - som mannen som hennes syster skall gifta sig med! Hela världen tycks vara charmad av Brendan, och ingen lyssnar på Miranda som tycker att han verkar minst sagt skum. Samtidigt får Miranda tampas med sin lillebror som är allvarligt deprimerad.
Denna... thriller kanske? var lite seg. Obehagligt var det ibland, men jag blev främst irriterad på att ingen trodde på Miranda, eller snarare alltid ställde sig på Brendans sida. Han verkade minst sagt sliskig. Upplösningen var helt klurig, men särskilt mycket lyfte den nog inte bokens betyg. Dessutom tyckte jag att boken gick långsamt att läsa, det kändes som om den aldrig skulle ta slut.

Är det bara jag som inbillar mig, eller är alla på väg på semester? Arbetskamrater, kompisar, bloggare... Själv går jag troget till jobbet och kommer hem igen med sjuka fötter efter att ha stått hela eller en stor del av dagen. I dag hade jag ömma fingertoppar av allt prislappsklistrande. Trots att ståjobb och prislappsklistrande säkert ingår i hennes jobb, avundas jag ändå Pollymias jobb att sälja i en bokhandel. Med eget bibliotek och "godispåsar" med böcker och jag vet inte vad... =o)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nädå vi är flera som jobbar, annars är det segt att sitta framför burken sånna här vackra dagar :)

Av vad jag minns på min prao på sfbokhandeln fick jag stå o klistra klisterlappar på böcker hela dagarna och sedan ställa ut dem, ganska.. eller väldigt enformigt o tråkigt.

"Secret Smile" låter som värsta såpan, har ja rätt?

- Emil

Bokbabbel sa...

Rätt såpigt var det nog, tur att den är utläst. Har en massa olästa deckare som väntar, men skulle vilja läsa nåt annat emellanåt.
Jag var själv supernöjd med min praoplats, men så var den ju inte i en bokhandel utan i den butik där jag än i dag har sommarjobb =)

Anonym sa...

okej själv har jag inte satt foten i bokaffärn sen praon... eller det har jag ändå fast aldrigt sökt jobb där. Fick ju göra allt slit o tråkiggöra som prao där =(