fredag, juli 08, 2005

Kontakt

På "allmänhetens" begäran har jag nu skaffat en e-mail som jag kan sätta ut här på sidan, fantasifullt nog på bokbabbel@hotmail.com Inget spam tack!
Läste slut "barnboken" Den skarpa eggen, läs mer om den längre ner. Skall snart ta och packa lite grejer, åker ut till stugan imorgon efter jobbet. Vad skall jag ta för bok med mig, hmm? =)

Jag skulle vilja prenumerera på en tidning om böcker och litteratur! Problemet är bara att jag inte känner till så många. Svensk Bokhandel är en dröm, men för att jag inte bor i Sverige skulle jag bli tvungen att betala hutlösa summor för den (antagligen för att den är så tjock och det blir häftiga postavgifter), så den får förbli en dröm. Men någon tidning som skulle rapportera om nyheter i bokvärlden och tipsa om böcker. Ok, jag är ännu också med i Läseposten, tala om att ha vuxit ur den alltså, men den är gratis så okej då. Kan ni tipsa om andra bokklubbar eller tidningar? Helst inte en sådan bokklubb som har ett måste-köpa-antal för att man skall få vara med i den...

"Den skarpa eggen - Den mörka materian 2" av Philip Pullman XXXX-
Lyra fortsätter sina äventyr, denna gång i en annan värld (det finns miljontals världar som gränsar till varandra) och med en ny kumpan vid sin sida. Tillsammans med pojken Will besöker hon hans värld och råkar ut för skumma typer. Men Will och hon är inte de enda som kan röra sig mellan världarna.
Trilogin Den mörka materian hittas alltså i barnbokhyllorna, men har jämförts med Tolkien, C.S. Lewis och andra kända fantasyförfattare som skrivit böcker som även vuxna läser. För att inte tala om J.K. Rowling, Harry Potter-böckerna säljs ju med ett omslag för barn och ett för vuxna... Dessutom tycker jag att Pullmans böcker innehåller rätt så mycket våld och sorg för att vara barnböcker, och det stora antalet karaktärer som har krångliga (och ibland flera olika) namn bidrar till att göra boken aningen klurig att följa med i. Fast boken inte är en bok att älska, är det ändå någonting i den som drar mig framåt och får mig att hela tiden vilja läsa vidare. Och jag undrar nog hur trilogin kommer att sluta.
Anmärkningsvärt kunde vara att Bibeln förekommer ofta som intertextualitet, intressant. Dessutom är det också intressant att se vilka "saker" ur vår värld författaren har valt att integrera i böckernas olika världar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

najs :D

Anonym sa...

Vill tipsa om www.bif.se

Fokus på bibliotekets värld, men mycket om bibliotek och författare. Du kan inte prenumerera (om du inte är ett bibliotek...) men tidningen finns på nätet, som PDF-fil.