fredag, maj 27, 2005

En bit av paradiset

Mmm, var i dag på Luckans bokbytardagar, läs mer om dem i ett tidigare inlägg med samma namn. Grundtanken var alltså: hämta böcker dit och ta med dig några tillbaka. Helt underbart alltså, ett utrymme fullt av böcker som jag kunde göra till mina egna - och helt gratis därtill! Jag hämtade med mig några gamla pocketböcker jag inte gillat så mycket (något måste man ju offra), och lämnade stället med ryggsäcken och en plastpåse fullastade (vissa var värre än jag!). Och till mitt försvar måste sägas att vissa av böckerna var inbundna och stora eller verkligen tjocka (1176 sidor var maximikapet). Bland dyrgriparna hittade jag både böcker jag hört om samt helt okända - man vet aldrig om man plötsligt hittar en ny favoritförfattare. Nu har min boktrave med böcker att läsa vuxit rejält, borde inte besöka varken bibliotek eller pocketreor på länge... Här är dagens saldo:

"Princess" av Jean P. Sasson
"Mannen utan öde" av Imre Kertész
"Djävulsformen" av Carina Rydberg
"På det fjärde ska det ske" av Kajsa Ingemarsson
"Bortom stjärnan" av Elisabet Nemert
"Lily Dahls förtrollning" av Siri Hustvedt
"... and ladies of the club" av Helen Hooven Santmyer
"I ett annat ljus" av Alice Hoffman
"Andarnas hus" av Isabel Allende
"101 Reykjavik" av Hellgrimur Helgason

SVT Europa var förresten på plats och filmade (med en finlandssvensk tv-kändis), mitt i mitt bokbläddrande kände jag plötsligt en lins i ansiktet så om någon ser en ivrig flicka (som ser ut att ha hett, där var bakugnsvarmt då solen sken in) så är det jag!

Apropå STV Europa så tittade jag just på ett bandat avsnitt av veckans Bokbussen. Vad synd att jag inte kan rekommendera det i efterskott, för det var verkligen bra. Bokbussen var på besök i Helsingfors och hade talat med många finlandssvenska författare. Bra! Skall annars också titta på Bokbussen i fortsättningen!
Men, kommentera gärna mina bokval, känner ni till böckerna, vad tyckte ni om dem...?

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Andarnas hus" läste jag för ganska länge sen och tyckte var jättebra. Jag köpte den gansak nyligen, så den ska läsas om så småningom. Tänkte köpa de båda andra böckerna som hör ihop med den på nåt sätt också. :)

Maria sa...

Hejsan, tittar tillbaka hit, gillar ju din blogg skarpt. Blev nyfiken på 101 Reykavik, den har jag hört om tidigare men inte läst...Ska kolla på biblioteket.

Och ja, jag jobbar i bokhandel sedan några månader tillbaka. Inget fast jobb men i alla fall, otroligt kul att få jobba med ett av sina största intressen...

Ha det bra!

Kram Maria/Pollymia