måndag, augusti 09, 2010

Sommarläsningsenkät

Hösten är på intågande och då passar det bra att haka på Bokhoras sommarläsningsenkät!

1. Bäst i sommar? Det har blivit en hel del bra böcker, men gladast är jag kanske över att jag i och med Okänt offer fick upp ögonen för Tana French. Även One Day av David Nicholls var precis så bra som alla sa.
2. Sämst i sommar? Den röda damcykeln av Mats Ahlstedt var trots Göteborgsmiljön en besvikelse.
3. Vad har du helst läst på stranden? Hmm, jag är rätt dålig på det där med att kombinera läsande med seriöst solbadande, men när jag suttit i min trädgård eller på verandan på sommarstugan har jag helt enkelt läst det jag läst för tillfället. Mycket på engelska har det blivit. Helst inte något med superliten stil, det är svårt att kombinera med starkt solljus.
4. Var har du läst mest? Hemma i soffan som vanligt tror jag, men som sagt uppspjälkt med stugverandor, båtdäck och bil- och tågsäten.
5. Har du något läsprojekt under sommaren som du lyckats eller misslyckats med? Nej, inget direkt projekt, jag tror på att ta den bok ur hyllan man är sugen på för tillfället. Däremot fotade jag i början på juli en somrig bokhög jag sådär löst tänkte att jag kunde ge mig på, och nu märker jag att jag duktigt läst de flesta böckerna ur högen.
6. Nämn en ny bok du köpt i sommar! Tana Frenchs första bok, Okänt offer (ännu oläst, vill spara den lite) efter att ha blivit förtjust i hennes andra bok. Samt en hel del annat, se kategorin shopping om ni vill friska upp ert minne.
7. Vad ser du fram emot att läsa i höst? En hel del: Knausgård, Boije af Gennäs, Collins, Koppel, debutanten Morgan Larsson, nya Album m.m. Skulle gärna beställa och läsa Time Was Soth There, en bok om bokhandeln Shakespeare&Co i Paris. Och så blev jag übersugen på ett litet beach house-litt-projekt* efter Johanna Ls extremt inspirerande inlägg på Bokhora...

*) Ja, ni minns rätt, några rader ovanför skrev jag att jag inte är ett fan av läsprojekt. Men om (när?) jag tar mig an ett sådant här projekt så skulle det vara relativt småskaligt och dessutom varvat med andra böcker.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Håller med om Johanna Ls inlägg - inspirerande! Inte visste jag att det fanns en beach-house-litt-genre, hehe, tur att bokbloggsvärlden är så påhittig :D

Bokbabbel sa...

Den genren är kanske inte lika officiell som t.ex. deckare, men så fort Johanna L satte namn på den visste man ju vad hon talade om :)