måndag, augusti 23, 2010

Magnifik debut

Den drunknade av Therese Bohman XXXXX-
[...] hon ser ren och krispig ut, som att hennes kläder hängt ute och torkat i vinden från havet, blivit stänkta av saltet i luften och inte ens behövt strykas.

Marina reser ner till Skåne från Stockholm för att hälsa på sin syster Stella och hennes betydligt äldre man Gabriel. Marina har aldrig träffat Gabriel tidigare, men hon dras direkt till honom och tror han känner likadant. Samtidigt känner hon att det är någonting Stella inte berättar för henne.
Jag älskar språket och jag älskar berättelsen. Attraktionen till den äldre mannen (som är författare, mm!), allt té- och vindrickande i den gamla trävillan, systraskapet och barndomsminnena, karpdammen, den sidenbeklädda dagboken och den svulstigt grönskande trädgården. Här är allt på sin plats och jag hoppas för allt i världen att Bohman redan är långt inne på sin andra bok, för jag vill ha mer!
Rec.ex. via Västra Nyland, längre recension hittas där.

4 kommentarer:

Marie sa...

Den boken måste ju upp på att-läsa-listan. Den fick en väldigt bra recension i dagens DN också.

Bokbabbel sa...

Ska genast kolla in, men glad blir jag!

Maria sa...

Ska absolut läsa. :)

Bokbabbel sa...

det ska du!
(DN-recensionen finns tyvärr ännu inte på nätet)