lördag, augusti 07, 2010

Malmsten är mumma för själen

De från norr kommande leoparderna av Bodil Malmsten XXXX
För över två år sedan läste och älskade jag Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig. Trots det verkar jag sedan ha glömt bort Malmstens existens, eller hur förklarar jag annars att jag inte läst fler böcker av henne förrän nu? Återseendet var åtminstone väldigt varmhjärtat, även den tredje loggboken är väldigt charmig läsning. Bodil bor inte längre i Finistère, men vid Atlanten åtminstone, Nicholas Sarcozy väljs till president och grannen öppnar hennes kontoutdrag då hon själv är bortrest. Fina små bilder, visa tankar, träffsäkra formuleringar. Missa inte! Själv håller jag på att browsa bibliotek och bokhandlar på jakt efter fler av Malmstens böcker.

6 kommentarer:

Emma sa...

Hon är underbar, jag läser allt jag kommer över! Ett hett tips är hennes blogg: www.finistere.se

a-lo sa...

Jag ser att du redan fixat hem Sista boken från Finistère annars är ju den ett givet tips.

Fast jag längtar lite efter att få läsa om hur Bodil finner en ny plats att trivas på efter sitt förlorade Finistère och den fruktansvärda staden nära Nantes. Men en munter Bodil Malmsten känns å andra sidan nästan som en motsägelse :)

enligt O sa...

Älskar också Bodil!!! Gillar hennes loggböcker väldigt mycket, men Den dagen kastanjerna slå ut... är det mest fantastiska hon har skrivit.

Bokbabbel sa...

Emma: Tack för tipset, har länken på min sida också, det är ett gratis sätt att få ta del av det hon skriver!

a-lo: Jepp, fixade hem boken, däremot tycks "Priset på vatten i Finistère" inte stå att finna på varken bibliotek eller i nätbokhandlar :/
Mm, vill ju gärna att Malsten ska hitta ett fint ställe - men inte bli så munter att hon förlorar touchen ;)

enligt O: Okej, undrade just om nån läst nån av hennes romaner, då ska jag kolla upp den! Tack för tipset!

Tekoppen sa...

Hoppas jag gillar i samma grad! :D

Bokbabbel sa...

det hoppas jag med, men om du inte gillade den andra så finns det kanske en viss risk att du inte blir stormförtjust tyvärr