lördag, augusti 14, 2010

Andra loggboken från Finistère

Kom och hälsa på mig om tusen år av Bodil Malmsten XXXX-
Jag gillar titlarna på Bodil Malmstens loggböcker, de är diktstrofer men Malmsten väver in dem i texten så att de blir en självklar titel, så att man förstår att boken måste heta precis så och inget annat. En gång skrev jag en liten text, så kort att den inte ens kunde kallas novell, och den hade samma titel som Johanna Nilssons underbara roman Hon går genom tavlan, ut ur bilden och även i det fallet kändes det precis rätt (även om jag såklart var lite mer partisk där).
Anywhoo. Det här är loggbok nummer två, den har (i sin inbunda version) tjocka sidor och som vanligt små bilder som även de känns helt rätt. Malmsten bor ännu i Finistère, hon läser böcker, odlar sin trädgård och får brev där det informeras om att vattenverket ger ut en broschyr med samma namn som Malmstens roman Priset på vatten i Finistère. Bland annat sådana små godbitar får man ta del av, och jag är charmad.

9 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Jag gillar Bodil. Tyvärr är hennes pocketböcker undermåligt utformade och man jämför med de fantastiska inbundna skönheterna.

camilla sa...

Jag har inte riktigt fattat grejen med Malmsten. Vad är grejen?

Bokbabbel sa...

Stringhyllan: Åh jaa, med de tjocka sidorna och hela köret!

Camilla: speciellt sätt att skriva, om vardagliga grejer men så att det ändå blir lite poetiskt. det är grejen!

Mathias sa...

Jag har bara läst Sista boken från Finistère, och gillade den. Har tänkt läsa de tidigare F-böckerna också, men har inte hunnit så långt ännu. Men jo - något med det poetiska språket är det ju. Att kalla ett visst sätt att skriva prosa för poetiskt kan ju betyda tusen olika saker, men jag tyckte i alla fall att Malmsten på ett klarsynt sätt har lyckats beskriva den där sköra balansen mellan vardagens (både härliga och jobbiga) rutiner och den obarmhärtiga förlust som varje dag och varje vecka innebär.

Bokbabbel sa...

Fint sagt Mathias! Stilen i "SIsta boken från Finistère" påminner väldigt mycket om stilen i loggböckerna, så du ska nog ge dig på dem då du har tid. Själv skulle jag vilja få tag på "Priset på vatten i Finistère", men den verkar inte finnas på bibliotek eller i nätbokhandlar

Stringhyllan sa...

Priset på... är Definitivt slut på förlaget som det heter med bokhandlartermer så den får du hitta på antikvariat.

Bokbabbel sa...

så du vet! synd, men ja, ska hålla det i minnet då jag snubblar in i antikvariat!

Tekoppen sa...

Jag gillade inte alls den här, dock har jag parslibris-bett om att få trean, så helt olockad var jag tydligen inte av varan...

Bokbabbel sa...

Har du läst hennes andra böcker då?