torsdag, augusti 12, 2010

Pocketboksfundering

OBS! Varning för extremt i-landsproblem i början av inlägget!

När jag besöker (fysiska) bokhandlar är det sorgligt ofta jag har läst en skrämmande stor del av pocketutbudet (vilket förresten skulle göra mig till en utmärkt bokförsäljare, men det är en annan historia). Ja-a, så synd det är om dig, tänker ni nu sarkastiskt (med all rätt), och ja, det är klart att det är übertrevligt att jag via främst recensionsexemplar och biblioteksfynd haft möjlighet att läsa de böcker som intresserar mig redan innan de utkommer i pocket. Men - jag saknar samtidigt möjligheten att browsa runt i bokhandeln, plocka på sig böcker på samma sätt som min vän gjorde. Såklart är det ju möjligt att jag hittar något nytt och slår till, men den där spontanshoppingen har faktiskt blivit lite svårare.

Nåväl. Slutklagat. Beskåda i stället min lista på böcker jag ivrigt väntar på att ska komma i pocketformat så att jag får haffa tag i dem i bokhandeln:

- Mycket mer än så, Sarah Dessen
- Faithful Place, Tana French
- Fortfarande Alice, Lisa Genova
- This Body of Death, Elizabeth George
- Döda vita män, Johan Hakelius
- Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
- Dead in the Family, Charlaine Harris
- De ensamma, Håkan Nesser
- Arseniktornet, Anne B. Ragde
- Darling River, Sara Stridsberg
- Till sista andetaget, Anne Swärd
- Our Tragic Universe, Scarlett Thomas

Kommentarsfältet är öppet för sympatiserande/kritiska kommentarer, och kanske allra främst för er som vet något om när jag kan förväntas hitta dessa böcker i pocketformat!

5 kommentarer:

blogg_bohemen sa...

Jag kan tvärtom tycka att det är svårare att hitta böcker jag vill läsa när jag skall nätshoppa. Å andra sidan blir jag lite snål och vill inte betala 70kr i bokhandeln, när jag kan få samma pocket för 39kr på nätet. Har därför börjat fota intressant titlar med mobilkameran för att sedan gå hem och beställa. Inte utan dåligt samvete eftersom bokhandelsdöden verkligen är sorglig.

Ika sa...

Sommaren när jag blev vacker finns iaf på stadsbiblioteket här i Vasa. Man kan fjärrlåna, i väntan på pocketversionen... (men gör det inte allt för snabbt, har inte hunnit läsa och lämna tillbaka den än.)

Bokbabbel sa...

blogg_bohemen: Ja, att bara browsa i nätbokhandeln kan ju vara lite svårt men man ju får så många tips från bokbloggarna som man kan söka upp i nätbokhandeln sedan...

ika: möjligtvis kunde jag hitta Han även i huvudstadsregionen också, och alldeles nyss råkade jag faktiskt snubbla över Darling River, lyx! Men det här är sådär i allmänhet böcker som inte riktigt är så lätta att få tag i, så en pocketversion skulle sitta fint!

Lisa sa...

Gött att man inte är ensam, gör precis som Blogg_bohemen :) Många fina bilder blir det ;)

Bokbabbel sa...

jag skriver upp titeln och författarnamnet i mobilen jag